Zamień ten tekst na URL Webhooka

👂
Posłuchaj
🍿
Obejrzyj
✏️
Notatki do odcinka

Notatki

📔 Książki:

🔗 Linki:

📍 Miejsca:

  • Gassy (miejscówka na tripy rowerowe z Warszawy)

🧠 Pojęcia:

  • przychody Design Practice
  • prowadzenie biznesu
  • kobiety w IT
  • Spotify for Podcasters
  • mastermind
  • analityka
  • rozwój biznesu
  • work life balance
  • identyfikacja wizualna
  • rebranding

💻 Firmy:

🧑 Osoby:

🔧 Narzędzia:

📝
Transkrypcja

👉 Halo, halo! Zobacz też jak wyglądał rok 2022 i czy faktycznie dowiozłyśmy założone przez nas cele. Tutaj znajdziesz zeszłoroczny odcinek. ❤️

Paulina
Cześć tu Paulina Kacprzak.

Aga
I Aga Naplocha. W podcaście Design Practice rozmawiamy o praktycznych stronach pracy na styku technologii i designu, zarówno od strony projektowania, jak i zarządzania.

Paulina
W tym odcinku porozmawiamy o tym, co wydarzyło się w 2023 roku w Design Practice, co nas zaskoczyło, co nam się nie udało i jakie mamy plany na 2024 rok.

Aga
A gościmy siebie same.

Paulina
Dokładnie tak, tak jak rok temu, kiedy zrobiłyśmy też takie podsumowanie roku. A notatki i linki wymienione w tym odcinku znajdziecie na naszej stronie designpractice.pl/045. Jeśli szukacie pracy, to koniecznie sprawdźcie serwis tworzony z myślą o konkretnych ofertach pracy w IT, w których nie owija się w bawełnę, czyli theprotocol.it, czyli partnera naszego odcinka. Na the:protocol możecie skontaktować się z rekruterem, zanim zaaplikujecie i upewnić się, czy to stanowisko jest dla Was, więc to jest duże udogodnienie w stronę poszukujących pracy. Koniecznie sprawdźcie.

Aga
A jeśli słuchacie naszego podcastu od jakiegoś czasu, to będziemy bardzo, bardzo wdzięczne za wystawienie nam opinii na Spotify i na innych platformach. Pomoże nam to zwiększyć zasięgi i dotrzeć do jeszcze większej liczby słuchaczy. I też jesteśmy Wam za wszystkie głosy i komentarze bardzo, bardzo wdzięczne.

Aga
Cześć Paulina!

Paulina
Cześć Aga! Dawno się nie widziałyśmy, cały rok na podsumowaniu.

Aga
Dokładnie! Ale będę Ci wreszcie mogła zadać pytanie, jaką książkę ostatnio przeczytałaś, Paulino?

Paulina
Nie spodziewałam się! Tego nie ustalałyśmy w scenariuszu.

Aga
Tego nie ustalałyśmy.

Paulina
Nie no, znowu czytam książki szpiegowskie. Hahaha już się wkręciłam totalnie. Teraz czytam drugą część trylogii Vincenta Severskiego. Bardzo polecam.

Aga
A jaki jest tytuł?

Paulina
Jaki tytuł? O Jezu, czekaj.

Aga
Nie, nie "Niewidzialni", tylko "Nielegalni". "Nielegalni".

Paulina
"Nielegalni" to była pierwsza część, którą Ty też przeczytałaś. A druga część to "Niewierni".

Aga
Ach, to przepraszam. Ale ja też tak.

Paulina
No i Ty teraz dawaj.

Aga
Ja właśnie ostatnio to przeczytałam "Nielegalnych", a w kolejce mam "Niewidzialnych". I to jest akurat inny autor. Ale Ty czytałaś tę książkę i przez Ciebie w ogóle wkręciłam się w tę tematykę. Opowiadałaś już o tej książce w jednym z podcastów chyba z Karoliną Żurowską, jak gadałyśmy o książkach.

Paulina
Tak, ona chyba nas zapytała właśnie.

Aga
No tak, ale bardzo tęsknię, poza tym, że szpiegowska tematyka jest super, to tęsknię za reportażami, więc będę na pewno w nowym roku szukać jakichś nowych tytułów, pozycji pewnie z wydawnictwa Czarne, bo tam zazwyczaj jest dużo fajnych rzeczy.

Paulina
Tak, ja też, zdecydowanie, ale mam w pierwszej kolejności, tutaj w mojej kolejce "Chińczycy trzymają nas mocno".

Aga
Sylwii.

Paulina
Tak, Sylwii, która była gościnią naszego podcastu. No bardzo mnie ciekawi co tam napisała w tej książce, więc jest w kolejce.

Aga
Tak, ja ją zaczęłam czytać i przyznam szczerze, że po prostu ja skaczę po książkach, więc wrócę do niej. Nie skończyłam jej. Wrócę na pewno, ale tyle ile przeczytałam, to robiło, dawało do myślenia, o, tak, zostawię ten wątek. Dobrze Paulino, cieszę się, że możemy porozmawiać o Design Practice.

Paulina
Agnieszko droga.

Aga
Tak, o naszej wspaniałej firmie. W zeszłym roku nagrywałyśmy taki odcinek z podsumowaniem i pora na kolejny.

2023 r. w Design Practice – trochę liczb

Paulina
Tak, dokładnie. No to zacznijmy od tego, może od liczb, od kilku liczb. Ile osób do nas dołączyło w 2023 roku? Bo nagraliśmy dwa nowe kursy -Interaction Designer z Tomkiem Biskupem na wiosnę i kurs Brand Designer, który wypuściłyśmy jesienią. I w tych dwóch nowych kursach, plus jeszcze w Digital Designerze, który sprzedawałyśmy kolejne edycje, dołączyło do nas 3325 nowych osób.

Aga
Tak, całościowo, łącznie wszystkich kursantów i kursantek to jest ponad 5,5 tysiąca. To jest niesamowite, że tyle osób chce się edukować w obszarze designu. I w kuluarach zawsze jak jak zamykamy kampanię, to Paulina mówi "A już myślałam, że wysycą się te liczby. Ilu jest tych designerów w Polsce?"

Paulina
5500 designerów? Ludzie, naprawdę, ile Was jest? Hahahahahaha.

Aga
Oczywiście bardzo nas to cieszy i jesteśmy naprawdę wdzięczne za każdą osobę, która do nas dołącza i przy każdej kampanii przecieramy oczy, że tak dużo osób chce z nami się uczyć. I tak też było przy Interaction Designerze,  chociaż już Tomka dużo osób znało, więc to było trochę inaczej, ale wypuściłyśmy totalnie nowy kurs z Michałem Mierzwą i to było super zobaczyć, że tyle osób też kibicuje Michałowi i też chce się uczyć od niego  i dołączyło do nas w przedsprzedaży, a później już sprzedaży pierwszej edycji.

Podcast Design Practice – co się udało?

Paulina
Tak jest. Kolejna nowa rzecz. Co tam się udało jeszcze może? Może o podcaście powiedzmy, co się udało w kwestii podcastu, bo miałyśmy plan na to, żeby zdobyć partnera do podcastu. I to nam się udało, więc to jest super.

Aga
Tak, i warto też powiedzieć, że ogłosiłyśmy to publicznie, że zapraszamy do współpracy i szukamy fajnego partnera na naszych LinkedIn'ach, no i udało się. Więc to też pokazuje, że warto otwarcie mówić o swoich planach, bo akurat gdzieś tam te wszystkie magicznie te kropki się połączą.

Paulina
Tak, współpracowałyśmy w tym roku z Lantre i też the:protocol do nas dołączył na już tak bardziej długoterminowo. Od pół roku jesteśmy razem, więc bardzo się cieszymy. Super, super partnerzy do podcastu. No nie mogłyśmy sobie lepszych wymarzyć.

Aga
Tak, jeszcze poza tym, że the:protocol patronuje nasz podcast od czerwca, to jeszcze też mamy okazję pisać na bloga the:protocol felietony między innymi o UX, ale też o karierze, więc serdecznie Was tam zapraszamy. Dzielimy się takimi naszymi różnymi przemyśleniami. Warto tam wskoczyć.

Paulina
Tak. A jeśli chodzi o takie liczby w kwestii podcastu, to dwukrotnie wzrosła liczba followersów na naszych platformach streamingowych, więc to też jest niesamowite, że gdzieś tam ten podcast się rozwija, no bo też przyznamy, że to jest dla nas po prostu sama przyjemność, bo możemy się spotykać z ciekawymi gośćmi i nie spodziewałyśmy się, że tak fajnie nam się to rozwinie.

Aga
Dokładnie.

Paulina
I właśnie, dwukrotnie wzrosła liczba followersów i o 75% wzrosła liczba słuchaczy, a dla ponad 800 osób jesteśmy najczęściej słuchanym podcastem, więc to jest w ogóle naprawdę, czacha dymi od tego. To jest super niesamowite. Bardzo Wam dziękujemy, że mamy tylu wiernych fanów podcastu.

Aga
Tak jest. Jesteśmy ciekawe, może pamiętacie, jaki jest Wasz ulubiony odcinek? To koniecznie podzielcie się. Na Spotify jest taka opcja, żeby zostawić komentarz. Czekamy. Jesteśmy ciekawe, który odcinek zapadł Wam najbardziej w pamięć. Jeszcze jako ciekawostkę dodam, że Spotify Wrapped pokazało nam, że byłyśmy słuchane w 45 krajach. Pewnie przez Polaków, bo podcast jest na razie w języku polskim, ale to też nas napawa taką radością, że osoby, które gdzieś wyemigrowały też znają Design Practice. Super, bardzo Wam dziękujemy!

Pierwszy odcinek podcastu po angielsku

Paulina
Ach, no i jeszcze może warto wspomnieć, że jeden odcinek podcastu był po angielsku.

Aga
A, tak, był to odcinek, tak, chyba, przy którym się najbardziej stresowałyśmy, Paulina, pamiętasz?

Paulina
Tak, tak, tak. Ja spać nie mogłam, naprawdę. Mnie się to bardzo rzadko zdarza, bo ja doskonale śpię. Mam to szczęście. A tutaj to stresowałam się, no, przyznam.

Aga
Tak, bo myślę, że złożyły się na to dwa czynniki. Po pierwsze, że był to podcast prowadzony po angielsku, a my na co dzień posługujemy się w języku polskim, mówimy po polsku, więc gdzieś tam martwiło nas to, jak wypadniemy, czy sobie poradzimy. I to jeszcze było nagrywane na żywo, więc miałyśmy publiczność. A drugie, może warto wspomnieć, że po drugiej stronie siedział sam Chris Do, czyli wielka gwiazda, jeśli chodzi o projektowanie, o YouTube'a, o kursy online. No i bardzo nas to stresowało, ponieważ jeśli znacie Chrisa z jego kanału, to wiecie, że on jest taki, ma bardzo amerykańskie podejście, jest taki bardzo bezpośredni, czasem wręcz można powiedzieć, że taki, idzie po swoje bez ogródek. Więc też się stresowałyśmy, jak odbędzie się ta rozmowa, jak będzie płynąć. Ale myślę, że poszło chyba spoko, co? Paulina?

Paulina
No tak, no właśnie Wasz odbiór był dobry, więc to nas zaskoczyło, że wiele osób pisało nam, że fajnie poszło, więc z jednej strony tego dnia myślałam sobie, że Jezu, po co my robimy to w ogóle, po co nam to? Przecież Jezu, mogłabym mieć spokojny wieczór. Hahaha.

Aga
Tak, ja też tak myślałam.

Paulina
Ale z drugiej strony już później miałam jakąś tam satysfakcję, że udało się to zrobić, że jakoś to poszło i że wiele osób nam pisało, że wyszło fajnie, więc czujemy się takie zachęcone, żeby gdzieś tam eksplorować dalej ten temat anglojęzycznych gości.

Aga
Tak, więc gdybyśmy miały wytypować odcinek, który najbardziej zapadł w pamięć w kontekście takiej organizacji, to zdecydowanie to byłby odcinek z Chrisem Do, ponieważ dużo wcześniej przygotowywałyśmy pytania, konsultowałyśmy się, pytałyśmy różnych studiów projektowych, które znamy, jakie oni by pytania zadali? No, a potem jeszcze wiadomo, sam stres przed rozmową. Ale fajnie, fajnie, że się odważyłyśmy. Myślę, że to było takie wyjście z naszej strefy komfortu i warto to robić.

Paulina
Tak jest. Dokładnie.

Nowa identyfikacja wizualna Design Practice

Aga
Tak. No to mamy zamknięty podcast. Wiecie już jakie sukcesy tutaj odniosłyśmy na tym polu, ale warto też wspomnieć o tym, co działo się w samym Design Practice, czyli w naszej firmie, która wypuszcza kursy online między innymi. No i w tym roku postanowiłyśmy wreszcie zainwestować w nową identyfikację. Paulina, może powiesz więcej?

Paulina
Tak jest. No właśnie. Już czułyśmy, że ta nasza identyfikacja wizualna, którą stworzyłyśmy na samym początku, gdzieś tam nie mieści się w tym, czego potrzebujemy. Już rozrosły się nasze różne działania, właśnie podcast, kursy. Czułyśmy, że potrzebujemy trochę już to uporządkować, że ta pierwsza identyfikacja już nie spełnia naszych potrzeb. No i my właśnie lubimy działać w takim duchu Agile i po prostu same stworzyłyśmy tę pierwszą identyfikację, żeby zobaczyć w ogóle, czy ten projekt ma jakąś rację bytu, czy ktoś to kupi, więc nie chciałyśmy inwestować w identyfikację wizualną stworzoną przez studio projektowe od samego początku. No ale właśnie w tym roku nadszedł zdecydowanie na to czas i poprosiłyśmy Studio projektowe Uniforma, czyli Michała Mierzwę i Macieja Macha, żeby zaprojektowali nam identyfikację i stronę internetową. No i jesteśmy bardzo zadowolone, bo fajnie nam służy ta identyfikacja. Bardzo oddaje naszego ducha. Jest dużo emojis, są kolory, których możemy używać sobie naprzemiennie, jest ciekawy font, który też spotkał się z jakimiś, może jest trochę kontrowersyjny, można powiedzieć ten nasz font tytułowy. No i właśnie też przede wszystkim się cieszymy, że ta identyfikacja została przez Was dobrze odebrana. Chociaż były też głosy krytyki. I to było też bardzo fajne doświadczenie tak naprawdę, bo te głosy, które się pojawiły, one były takie bardzo merytoryczne, bardzo konkretne, gdzie mogłyśmy naprawdę poprawić różne rzeczy, a nie jakby nie było w tym jakiegoś takiego hejtu. Po prostu czułyśmy, że naprawdę gdzieś tam zależy Wam na tym, żeby to było lepsze i my wprowadzałyśmy te poprawki, które, które od was usłyszałyśmy, więc to było też fajne doświadczenie spotkać się z taką krytyką z Waszej strony. Ale generalnie odbiór był bardzo dobry i naprawdę jesteśmy zadowolone z tej identyfikacji.

Paulina
Pozdrawiamy też Anię Morawiak, która z Michałem Mierzwą pracowała nad identyfikacją, no i oczywiście Macieja Macha i Zuzę, Zuzę, ta, która też projektowała naszą stronę. To była bardzo ciekawa współpraca i myślę, że też fajnie było to przeżyć, taki rebranding, bo często jak w internecie pojawiają się rebrandingi, to ludzie bardzo łatwo je oceniają, w sensie z taką dużą dozą takiego po prostu czasem nawet nonszalancji, coś jest brzydkie albo wcześniej było lepiej, a nie widzą całego tego procesu, nie wiedzą, że pewne elementy muszą być wprowadzane stopniowo, że nie da się włączyć jednego przycisku i nagle wszystkie nasze kanały czy dotychczasowe materiały zmienią się po prostu jak za pomocą magicznej różdżki. Jest to bardzo dużo pracy, o czym się przekonałyśmy i też wdrażając nową identyfikację, my byłyśmy prosto po urlopie, o czym jeszcze powiemy, ale to był na maksa intensywny czas i wydaje mi się, że też dzięki takiemu rebrandingowi, Ty Paulina, jeszcze przechodziłaś przy Element Talks, więc miałaś już jakieś tam takie doświadczenie, jak to wyglądało, to człowiek nabiera, mam wrażenie, takiej pokory, więc super to było zrobić. Ja osobiście teraz, zanim coś skrytykuję albo rzucę takie ładne/brzydkie to zastanowię się trzy razy, bo często na to się składa bardzo długi proces, strategia. I to nie jest takie proste i też o tym trochę opowiada, właściwie nie tylko trochę, ale przede wszystkim, Michał w swoim kursie Brand Designer. I teraz, jak go sobie oglądamy, to też mamy gdzieś takie wspominki, jak ten nasz proces rebrandingowy wyglądał, więc no to jest naprawdę duża rzecz.

Paulina
Tak, to jest bardzo ciekawe obserwować to, czego uczy Michał w kursie Brand Designer, no bo właśnie po tej identyfikacji jakoś poczułyśmy, że super nam się z Michałem i z Maćkiem pracuje, że fajnie by było zrobić razem kurs. No i właśnie dogadaliśmy się z Michałem, że zrobi kurs o brandingu. No i to jest jakby śmieszne oglądać ten kurs i widzieć aha, to oni to zrobili z nami.

Aga
A, to oferta, ahaa!

Paulina
Tak zaprojektowali ten proces, że my faktycznie otrzymałyśmy jedną propozycję, bo byłyśmy od samego początku w tym procesie, takim kreatywnym. I my nadawałyśmy jakiś tam rytm, może nie rytm, ale nadawały kierunek temu, w którą stronę ten projekt ma iść, więc ciężko było później powiedzieć, że nie, nie podoba mi się, no bo jakby same wybierałyśmy to, w którą stronę ma iść ten projekt, więc no faktycznie bardzo sprytnie chłopaki mają ogarnięte ten proces współpracy z klientem.

Brand Designer i Interaction Designer – nowe kursy z 2023 r.

Aga
Tak. Więc Paulina, wspomniałaś, że weszłyśmy we współpracę z Michałem. Michał Mierzwa. Mamy nadzieję, że już o nim słyszeliście. Michał stworzył dla nas kurs Brand Designer i w drugiej części roku, we wrześniu zdaje się, zrobiliśmy przedsprzedaż, a w listopadzie była, na przełomie listopada i grudnia była sprzedaż. Dołączyło do nas ponad 700 osób, co w ogóle wspaniale nas ucieszyło i do dzisiaj do nas spływają opinie jeszcze z pierwszych, z pierwszego, drugiego i trzeciego modułu. Bo teraz jak nagrywamy ten podcast, to trzy moduły są już dostępne dla kursantek kursantów i opinie są naprawdę świetne, więc jeśli kiedyś rozważacie, to serdecznie zapraszamy. W marcu będziemy znowu prowadzić kampanię i otwierać drugą edycję.

Paulina
Tak jest. No i właśnie, ale zanim wypuściliśmy kurs jesienią, nowy kurs z Michałem, to wcześniej był nowy kurs z Interaction Designu z Tomkiem Biskupem, czyli już drugi kurs Tomka, który wspólnie zrobiliśmy. Wtedy dołączyło do nas około tysiąca osób. No i prace, które powstały po tym kursie, też mieliśmy okazję właśnie podsumować ten kurs. To naprawdę w ogóle jest niesamowite. Przepiękne animacje, interakcje, które zaprojektowali nasi uczestnicy i uczestniczki, więc cieszymy się też, że ten kurs jest takim już bardziej skierowanym do osób, które projektują, bo Digital Designer, pierwszy kurs Tomka był dla osób, które zaczynają i które są gdzieś tam już w tym procesie, które są, już, już pracują jako designerzy i chcą sobie na przykład przesiąść się na Figmę czy sobie uporządkować sposób pracy, natomiast Interaction Designer już jest trochę takim bardziej specjalistycznym kursem dla osób, które już siedzą w projektowaniu, więc tam nie było od początku tłumaczenia, o co chodzi w Figmie itd. Więc to był też jakiś taki eksperyment dla nas, żeby zobaczyć, czy takie bardziej specjalistyczne kursy są mile widziane w naszym portfolio kursów. No i widać, że tak, więc to też jest dla nas taki znak, że fajnie będzie iść dalej w tym kierunku.

Aga
Tak, Tomek też w tym kursie się dzieli bardzo takim swoim know-how'em, który sobie wypracował przez lata, jeśli chodzi o różne triki animacyjne i nie tylko, więc jest to naprawdę cenna wiedza i też właśnie tak jak Paulina mówi, że był to taki trochę takiego rodzaju eksperyment i myślę, że udał się wspaniale. Dlatego w styczniu zapraszamy Was do drugiej edycji. Możecie sobie też obczaić bezpłatne lekcje, interactiondesigner.pro/lekcje, tam dostaniecie właśnie bezpłatne takie próbki, gdzie Tomek pokazuje różne triki w Figmie.

Aktualizacja Digital Designera

Paulina
No i poza tym też w kwestii kursów udało nam się, w zasadzie Tomkowi udało się zaktualizować kurs Digital Designer, czyli ten kurs, który powstał jeszcze w roku 2022, nasz pierwszy kurs. On trochę już był nieaktualny w takim sensie, że Figma cały czas wprowadza jakieś zmiany w swoim interfejsie, no i Tomek wprowadzał na bieżąco jakieś aktualizacje, ale już był taki moment, że poczuł, że chciałby ten kurs nagrać od nowa, żeby uczestnicy mieli na ekranie dokładnie to samo, co o czym Tomek mówi. Poza tym Tomek zapuścił włosy, więc trzeba było zaktualizować wizerunek.

Aga
No przede wszystkim!

Paulina
No ale dzięki temu wszystkie osoby, które kupiły ten kurs, zarówno teraz w ostatniej edycji jak i wcześniej, mają aktualny kurs. Te aktualizacje są bezpłatne, więc cały kurs jest nagrany od nowa.

Rozwój zespołu Design Practice

Aga
Tak jest. Tyle jeśli chodzi o kursy. Natomiast jest jeszcze bardzo ważna rzecz, czyli zespół Design Practice — w tym roku się rozrósł i wiosną dołączyła do nas Oliwia. Oliwia jest project managerką i trzyma ryzy, trzyma w ryzach procesy, ale też nas, czyli mnie, Paulinę, Maję, Martę, chociaż Marta jest teraz akurat na urlopie macierzyńskim. Marta, też Cię pozdrawiamy. Za Martę przyszła Ania, więc ten nasz zespół też zaczął, zaczął się trochę zmieniać. No i Oliwia jest znana z tego, że zawsze goni nas na Slacku z nierozliczonych tasków, czyli zadań w ClickUp'ie, bo korzystamy właśnie z tego oprogramowania, więc bardzo się cieszymy, dzięki Oliwia, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że kolejne kampanie będą coraz przyjemniejsze w barwach Design Practice.

Paulina
Tak, i na początku, w styczniu, dołączyła do nas Maja, która już była z nami wcześniej, ale na stażu, więc jakby została już z nami na stałe. I teraz w zasadzie przez cały ten rok dziewczyny wdrażały się w większą odpowiedzialność, większą autonomię w swoich zadaniach, więc też widzimy efekty tego i mega się cieszymy, że możemy już dziewczynom powierzyć takie zadania i nie sprawdzać tam za dużo, tylko możemy się skupić na swoich rzeczach bardziej, trochę innych.

Urlopy są ważne!

Aga
Tak, tak i też ta myśl będzie nam na pewno przyświecała na kolejny rok, ale to zaraz jeszcze o tym opowiemy. Co jeszcze w tym roku minionym 2023 się wydarzyło? Przede wszystkim w zeszłym roku opowiadałyśmy Wam o tym, że za dużo czasu spędzałyśmy w pracy, że każdy właściwie czas wolny to było siedzenie przy kompie. Nie miałyśmy praktycznie urlopu, byłyśmy bardzo zmęczone i wręcz zagrażało nam wypalenie zawodowe. I postawiłyśmy na to w tym roku, żeby to zbalansować. I udało się, tzn. byłyśmy na urlopach, nic się nie stało, biznes zaczął dobrze prosperować, znaczy zaczął — już wcześniej prosperował, więc po prostu kontynuował dobrą passę. Przekonałyśmy się, że urlop może nam wprowadzić też taką świeżość w myśleniu. Jest po prostu bardzo ważny, zwyczajnie w świecie, więc jeśli się obawiacie, że to, że zrobicie sobie jakiś bonusowy urlop albo przedłużycie go, to naprawdę możemy powiedzieć, że świat się nie zawali i da się to wszystko odpowiednio zaplanować.

Paulina
Dokładnie. No i z takich rzeczy, które są bardzo ważne, też udało nam się podwoić nasz przychód w stosunku do poprzedniego roku, co tak naprawdę mega nas zaskoczyło, tym bardziej że właśnie wdrożyłyśmy te urlopy, ale też tak czujemy, że ten poprzedni rok, czyli 2022 był takim czasem, kiedy my musiałyśmy naprawdę rozkręcić tę machinę i włożyć dużo wysiłku i naszego takiego czasu i poświęcenia, żeby to zaczęło działać. No i teraz widzimy, że faktycznie przynosi to efekty, że to idzie do przodu i jesteśmy gdzieś tam w trakcie właśnie takiego rozkręcania i widzimy efekty tego, więc bardzo nas zaskoczyło to, że się udało podwoić ten przychód,  szczególnie że mamy naprawdę ambitne plany na przyszłość i przyda się, przyda się po prostu kasa na inwestycje, o czym zaraz Wam opowiemy.

Zmiany w layoucie stron podcastowych

Aga
Tak, ja jeszcze powiem tak na sam koniec, że à propos podcastu to zmienił się też trochę layout naszych stron podcastowych, udoskonalone zostały notatki, a to wszystko za sprawą Marceliny i Jagody, które dołączyły do nas na stażu, bo o nich jeszcze nie wspomniałyśmy. Dziewczyny były u nas przez 3 miesiące — październik, listopad, nie, wcześniej, wrzesień, październik, listopad mniej więcej. No i super było zobaczyć takie właśnie, móc pogadać z osobami, które patrzą na pewne rzeczy tak debiutancko, świeżo, bo my już jesteśmy z tym bardzo, że tak powiem, opatrzone, a dziewczyny miały fajne pomysły, więc serdecznie pozdrawiam Marcelinę i  Jagodę. Zresztą dziewczyny do dziś nam pomagają w przygotowywaniu transkrypcji do podcastu, więc pamiętajcie, że zawsze możecie też wpaść na stronę dedykowaną danemu podcastowi, to jest zawsze designpractice, ukośnik, numer podcastu, no i tam możecie przeczytać transkrypcję, przescrollować, jeśli czegoś szukacie, to są też hasła wyboldowane, więc jest to super, super naprawdę ogrom materiału i ogrom pracy tak naprawdę, który został wykonany między innymi przez dziewczyny.

Paulina
Tak, też cały czas się uczymy tego, jak funkcjonować w zespole, gdzie zatrudniamy osoby, gdzie właśnie są, zdarzają się na przykład stażyści, stażystki. I tutaj w tym wypadku miałyśmy takie dyskusje, czy właśnie wchodzić, czy brać udział w tym programie stażowym, czy zatrudniać stażystki, czy nie. Bo miałyśmy ręce pełne roboty jesienią i gdzieś tam obawiałyśmy się, że być może wprowadzanie kolejnych osób, kolejnych dwóch osób do firmy będzie dla nas zbyt czasochłonne, ale jednak zdecydowałyśmy się na to i super nam się pracowało z dziewczynami, bardzo gładko weszły w ogóle w naszą firmę, więc cieszymy się, że się na to zdecydowałyśmy.

Spotkania online niemal non stop

Aga
Tak jest. I ostatnia jeszcze rzecz, o której chciałyśmy wspomnieć, wspominając 2023 rok, to fakt, że odbyłyśmy ogrom calli tak zwanych, czyli spotkań online, z przeróżnymi osobami, właściwie non stop. Był taki jeden tydzień, że pamiętam, że jak patrzyłyśmy w kalendarz, to chciało nam się płakać. Oczywiście te wszystkie spotkania były bardzo fajne, ale też pewnie znacie takie uczucie przytłoczenia, kiedy siedzicie przed komputerem już tyle czasu i ciągle rozmawiacie z kimś online. Przede wszystkim to rozmawiałyśmy z osobami, które gdzieś tam potencjalnie myślały o współpracy z nami. My też zawsze bardzo dużo czasu poświęcamy na research, jak wprowadzamy jakiś nowy kurs, czy chcemy się przygotować do rozmów podcastowych,  więc naprawdę nawiązałyśmy też dzięki temu bardzo dużo fajnych relacji po prostu, dowiedziałyśmy się fajnych, różnych rzeczy. I często gdzieś tak jak Paulina wspomniała, że ten podcast jest dla nas przyjemnością, to też często te relacje po nagraniu odcinka z danym gościem czy gościnią nam się poszerzają. I zdarza nam się z kimś zdzwonić tak po prostu, żeby zapytać, co słychać, gdzieś porozmawiać o obszarach, które potencjalnie moglibyśmy gdzieś wspólnie rozwijać, więc tego było w tym roku naprawdę dużo. I czujemy, że też to może zaprocentować. To jest taka długofalowa inwestycja. I my też bardzo lubimy rozmawiać i wypytywać się różnych twórców online na przykład, jak oni sobie radzą w biznesie. Więc myślę, że ten kolejny rok też będzie na pewno miał dużo spotkań tego typu w kalendarzu.

Co nam się nie udało w 2023 r.?

Paulina
Tak jest. Szczególnie że mamy ciekawe plany, o których zaraz Wam opowiemy. No dobra, to już jest tak pięknie, kolorowo, cukierkowo. No to przejdźmy do tego, co nam się nie udało, co musiałyśmy zmienić.

Aga
No tak, obiecywałyśmy, że przygotujemy, wyprodukujemy kurs online o UX, o user experience, projektowaniu doświadczeń użytkownika. I to się nie udało. Nie udało się z wielu względów. Przede wszystkim okazało się to projekt, który wymaga o wiele więcej czasu i ponieważ bardzo nam zależy na tym, żeby to był dobry kurs, odpowiednio przemyślany, zaplanowany, no to wyszło, że musimy poświęcić na to jeszcze więcej czasu, poszukać odpowiednich osób, z którymi chcemy współpracować, bo wbrew pozorom to nie jest takie proste. I też bardzo nam zależy na tym, żeby w tym kursie były różne perspektywy. Bo jak wiecie, UX jest taką szeroką dziedziną, więc wolimy, żeby ten kurs pojawił się później, ale był takim naprawdę dopracowanym produktem. I oczywiście ciągle mamy na tapecie ten temat, nie chcemy go zostawiać i powiedzmy, że te publiczne zobowiązania działają, więc chcemy się zobowiązać, że zaczniemy pracę. Pracę — jeszcze nie powiem, kiedy będzie publikacja, bo tego do tego się nie zobowiązujemy, ale że będziemy pracować nad tym kursem w przyszłym roku, znaczy w tym roku, czyli 2024, mamy już jakieś tam pierwsze rozmowy za sobą, no ale jest to naprawdę duży, duży projekt, chcemy go zrobić tak od A do Z z przytupem. No i też liczymy na Wasze kciuki i cierpliwość.

Paulina
Ale po drodze będzie dużo innych fajnych rzeczy. Nawet nie zauważycie, że go nie ma jeszcze.

Aga
Dokładnie!

Co nas zaskoczyło w 2023 r.? Ilość maili w sprawie współpracy

Paulina
No dobra, a co nas zaskoczyło? Co Cię zaskoczyło, Aga, w tym roku poprzednim?

Aga
Co mnie zaskoczyło? Ach, zaskoczyło mnie to, że bardzo dużo dostałyśmy maili od różnych osób z branży, które pisały, że chciałyby nawiązać z nami jakąś współpracę, też często pisząc wprost po prostu o kursie online, więc to było, jakby to też nam dało takie poczucie, że to, co robimy, jest widziane też przez specjalistów z zewnątrz, że nie tylko społeczność interesuje się naszymi kursami, ale też osoby, które potencjalnie byłyby zainteresowane wejściem we współpracę z nami jako roli wydawczyń. Może Paulina opowie, jaki my mamy proces, jak to wygląda?

Proces powstawania kursów i rady dla osób chcących nawiązać współpracę

Paulina
Tak, właśnie, bo w pytaniach od Was pojawiło się takie pytanie, jak my zaczynamy w ogóle myślenie o kursie? Czy zaczynamy od autora, czy zaczynamy od tematu? No i to jest bardzo dobre pytanie, bo tak naprawdę to jest bardzo ze sobą połączone i dla nas najważniejsza jest relacja z autorem, bo jak widzicie, tych kursów nie ma u nas dużo. Mamy na razie trzy, a są szkoły czy jakieś wydawnictwa, które mają dużo kursów, na przykład małych i to też jest OK, bo to jest zupełnie inny model. Współpracują z bardzo wieloma osobami, z wieloma specjalistami. A u nas? My mamy mało kursów, ale za to dosyć dużych i stawiamy bardzo mocno na to, żeby było dużo kursantów w jednym kursie, więc to wiąże się z tym, że musimy bardzo czuć tę osobę, z którą robimy kurs, musi nam się dobrze pracować, więc musimy też wiedzieć, że ta osoba rozumie naszą społeczność, rozumie jej potrzeby, czyli Wasze potrzeby, a my gdzieś tam jesteśmy już w tej branży od prawie 10 lat, więc też mamy intuicję jakoś tam wyrobioną i oczywiście zawsze badamy, czy jesteście zainteresowani danym tematem, czy nie, ale gdzieś tam ta nasza intuicja do tej pory nas tak naprawdę nie zawiodła. Więc po pierwsze musimy dobrze poznać osobę, z którą robimy taki kurs i wiedzieć, że ta osoba spełni Wasze oczekiwania, i to się musi gdzieś tam połączyć z tą listą tematów, które mamy w głowie, no bo wiadomo, że gdzieś tam mamy mnóstwo pomysłów na kursy, ale najważniejsze to jest dla nas, żeby znaleźć odpowiednią osobę. No i właśnie tak jest w przypadku kursu, który planujemy w przyszłym roku, kursu Webflow, że miałyśmy już pomysł na to, żeby zrobić tego typu kurs, bo też pytacie o to, ale dopiero jak pojawiła się odpowiednia osoba, to dopiero wtedy wdrożyłyśmy proces pracy nad tym kursem już w nasz taki konkretny bardzo kalendarz, natomiast też planujemy w przyszłym roku taki kurs, o którym nie możemy Wam jeszcze za dużo powiedzieć, ale nie planowałyśmy takiego tematu i po prostu wyszło to od tego autora, z którym będziemy współpracować, wiemy, że z tą osobą chcemy pracować, że to będzie coś fajnego, ciekawego dla nas i ze względu na osobę zdecydowałyśmy się na to, żeby wejść w taki temat kolejny, nowy.

Aga
Więc nigdy nie wiesz, nigdy nie wiesz, tak naprawdę też to jest taki właśnie długi proces i nie da się powiedzieć, że tak, nagramy z kimś kurs albo nie nagramy, bo to jest szereg spotkań, rozkmin, decyzji. Myślę, że bardzo ważne jest takie złapanie wspólnej wizji i też zrozumienie siebie nawzajem, bo często też wpadają do nas maile z zapytaniem o staż. I tak jak kiedyś Michał powiedział w podcaście, że oni zwracają na to uwagę, jak wygląda ten mail, jaki ma tone of voice i że jak ktoś pisze cześć Michał, cześć Maciej, no to jest osoba, która w cudzysłowie kuma, kuma klimat Uniformy i tak samo do Design Practice raczej nie przychodzą, w sensie my nie mamy takiego klimatu "Szanowni Państwo", tylko raczej "Cześć dziewczyny! Chciałabym, chciałbym z Wami zrobić coś fajnego". Więc to też jest dla nas ważne w kontekście współpracy czy to autora, autorki kursu, czy po prostu współpracowników.

Paulina
Tak. No i tutaj może jeszcze warto zostawić taką radę. Jeżeli mielibyście ochotę z nami współpracować, coś nam zaproponować, to koniecznie wrzućcie też jakieś Wasze wystąpienia, jakieś Wasze do tej pory edukacyjne może sukcesy, może prowadzicie jakiś Instagram, może prowadzicie, jakieś ciekawe posty wrzucacie na LinkedIn czy już nagrywaliście coś do tej pory, bo dla nas to jest bardzo ważne, żeby zobaczyć, jak ktoś uczy, czy ktoś ma takie podejście, które będzie rezonowało z nami i z naszą społecznością i czy potrafi uczyć, potrafi syntezować wiedzę. Bo często jest tak, że ktoś jest doskonałym specjalistą, ale nie potrafi uczyć, a ktoś może być zupełnie odwrotnie, może naprawdę świetnie uczyć, ale niekoniecznie mieć jakieś światowe, niesamowite sukcesy na polu zawodowym.

Rok 2023 pod znakiem wyjazdów rowerowych

Aga
Tak jest. No dobrze, to wiemy już, co nas zaskoczyło. To może opowiesz Paulina, jakie były nasze ulubione zajęcia, niekoniecznie związane z pracą w tym roku minionym?

Paulina
No tak. W tym roku zdecydowanie było sporo rowerów, chociaż Ty zdecydowanie jeździłeś więcej niż ja. Ale ja za to mam nowy rower, więc cieszę się.

Aga
Coś za coś!

Paulina
Tak, więc gdzieś tam te rowery pojawiły się jeszcze w 2022, ale w 2023 to był zdecydowanie rok super wyjazdów rowerowych. Dużo takiego też tak naprawdę towarzyskiego doświadczenia, bo ten sport zajmuje bardzo dużo czasu, no bo to nie jest tak, że się wyjdzie na pół godziny na rower czy na godzinę, tylko raczej to jest 3 godziny albo 4. Ale nie mam takiego poczucia, że ojej, muszę teraz trzy godziny poświęcić na sport. Tylko że idę na spotkanie towarzyskie i ten sport jest gdzieś tam przy okazji, więc to jest coś, co bardzo lubię w rowerach. Więc to gdzieś tam zdominowało zarówno mój, jak i Twój kalendarz wolnego czasu. Zresztą byłyśmy też wspólnie na jakiś wyjazdach rowerowych z naszymi znajomymi i poznałyśmy dużo osób dzięki rowerowi. To też jest super. Zresztą niektóre z nich przewinęły się u nas w podcaście, m.in. Janek Lutyk, który tworzy rower dla Agi czy Henryk Klawe, też jeździmy razem na rowerach, więc to też gdzieś tam przeczytałyśmy chyba, pamiętam, że pojawił się taki artykuł, że kolarstwo jest nowym golfem, że ludzie faktycznie się gdzieś tam poznają i siłą rzeczy jak się zna ludzi, jak się kogoś lubi, to wspólnie też się chce robić razem rzeczy. Ale takie mam wrażenie, że to jest ok, może nowy golf, ale taki bez zadęcia i w jakiejś takiej miłej zwykłej atmosferze, takiego wspólnego robienia czegoś ciekawego.

Aga
Tak, ja myślę, że to jest bardzo trafne podsumowanie. Coraz więcej osób dołącza do tak zwanego naszego gangu rowerowego. I naprawdę odbyłam bardzo dużo rozmów, takich też biznesowych powiedzmy, będąc, jadąc na rowerze i to było, pamiętam taką jedną wycieczkę na Gassy, Gassy to jest taka miejscowość pod Warszawą, które jeżdżą kolarze, bo jest po prostu przyjemny asfalt, prosta droga. I pamiętam, że jechaliśmy wtedy w grupie i akurat jechałam obok kolegi, z którym się nie za dobrze jeszcze znałam i rozmawialiśmy sobie o tym, co robimy, jakie firmy prowadzimy. I pamiętam, że tempo było dosyć duże, więc dyszeliśmy i tam, aaah, no a jak tam, a macie jakieś narzędzia AI? No ale bardzo dużo rzeczy, wieloma rzeczami się wymieniliśmy i się okazało, że gdzieś tam zmagamy się z podobnymi problemami, wyzwaniami. No i to jest super. To myślę bardzo, ten wspólny wysiłek, czasem nawet jakieś sytuacje podbramkowe, że komuś pójdzie dętka, budują relacje i myślę, że jeszcze niejedna osoba, którą poznaliśmy na rowerach, będzie u nas w podcaście.

Paulina
Tak. I poza taką naprawdę czystą, taką radością z poznania tych ludzi, bo to są super ludzie, to mam czasami takie wrażenie, że to jest taki trochę mastermind, no bo spędzasz z tą osobą 3-4 godziny i naprawdę można pogadać o wielu rzeczach i dużo osób, my gdzieś tam się też po drodze radziłyśmy o różne kwestie, więc to było naprawdę bezcenne, żeby posłuchać osób, które mają większe doświadczenie niż my w prowadzeniu biznesu, więc naprawdę super to jest pod każdym kątem.

Aga
Tak, my serdecznie polecamy. No i zdrowie, zdrowie wiadomo, wysiłek fizyczny, endorfiny. Zdecydowanie, myślę, że rowerki, będzie kontynuacja też 2024. No dobrze, to Paulina może opowiesz o tym, o co chcemy zadbać w tym nowym roku? Co jest naszym priorytetem?

Nasze plany i priorytety na 2024 r.

Paulina
Tak, nasze plany. Co my tutaj planujemy? Teraz musimy uważać na słowa, bo będziecie nas rozliczać. Tak jak wspomniałyśmy już, że będzie kurs Webflow, czyli to będzie taki kolejny kurs specjalistyczny, o którym na razie nie będziemy dużo mówić, bo jest w trakcie planowania, ale wiele osób pytało, więc chcemy też odpowiedzieć na to, mamy już osobę, z którą wiemy, że chcemy ten kurs robić, więc plan jest taki, żeby ten kurs powstał w pierwszym półroczu nowego roku, przynajmniej przedsprzedaż, żeby się odbyła w tym pierwszym półroczu, więc zobaczymy, czy się to uda, mamy nadzieję, że tak,  już jest konkretnie wpisane do kalendarza.

Aga
Tak jest. Poza tym też jesienią planujemy kolejny specjalistyczny kurs, o którym nie możemy Wam niestety więcej opowiedzieć, ale mamy takie poczucie, mimo że jeszcze nie poprzeprowadzałyśmy ankiet wśród społeczności, mamy takie poczucie, że naprawdę zaufacie i będziecie chcieli w tym kursie uczestniczyć, bo osoba, która go poprowadzi, no to ma w tej dziedzinie ogrom wiedzy i doświadczenia. Więcej Wam nie zdradzimy, ale ja mogę powiedzieć, że jestem już bardzo podekscytowana na ten projekt i nie mogę się doczekać.

Paulina
Tak jest, ja też. I naszym kolejnym wielkim planem jest wyjście za granicę. O tym trochę już mówiłyśmy w zeszłym roku w podsumowaniu, że chcemy to zrobić. I to nie udało się do końca, bo otworzyłyśmy kanały wszelkie anglojęzyczne, ale jeszcze nie wypuściłyśmy kursu, więc jesteśmy w trakcie, myślę, że można nam zaliczyć, że coś tam się działo w 2023 roku, no a teraz już na początku nowego roku będziemy faktycznie wypuszczać już lekcje bezpłatne po angielsku i zobaczymy czy nam się uda zdobyć świat. Mamy nadzieję, że nam tutaj też pomożecie, że przekażecie informacje swoim znajomym z zagranicy, swoim anglojęzycznym znajomym. Chętnie przyjmiemy wszelkie rady, gdzie możemy się pojawić. Być może na jakichś grupach na Facebooku albo na LinkedIn, albo w jakiś społecznościach. Będziemy kombinować, jak tutaj w tym świecie anglojęzycznym zaistnieć. No bo też trzeba przyznać, że jest to dla nas spore ryzyko, zarówno takie czasowe, jak i finansowe, bo musimy włożyć w to dużo środków, dużo czasu i cały nasz zespół zaangażować, a nie wiemy, co z tego wyjdzie. Może będzie wielki sukces, może będzie wielka klapa, nigdy nie wiadomo, bo jednak ten rynek anglojęzyczny jest mocno nasycony kursami. No i nie wiemy, czy osoby anglojęzyczne docenią gdzieś tam nasz sposób nauczania, nasz sposób pracy i komunikacji. A tutaj jednak w Polsce czujemy się gdzieś tam, że to jest nasz teren, na którym jesteśmy od wielu lat, mamy tutaj gdzieś tam znajomych w tej branży, na tym rynku edukacyjnym już jesteśmy prawie 10 lat, więc wiemy po prostu, jak się tutaj poruszać i do kogo zagadać, gdzie się pojawić, na jakich właśnie forach, grupach, jak prowadzić badania itd. Mamy to już naprawdę obcykane od tylu lat. Poza tym też mamy naszą społeczność, którą też budowałyśmy wiele lat jeszcze przed Design Practice w naszych newsletterach, tak że tutaj nie zaczynałyśmy od zera, a jednak za granicą trochę tak będzie. Mimo że Aga sporo występowała za granicą, to jednak trzeba będzie te wszystkie kontakty odświeżyć i zobaczyć, czy w ogóle będzie jakiś efekt tego. Więc trochę się boimy, ale trochę jesteśmy podekscytowane.

Aga
Tak, to jest dokładnie, takie dwa uczucia się w nas tlą i myślę też, że ta zagranica bardzo rzutuje na te kolejne plany, ponieważ chcemy być bardziej aktywne na Twitterze, czyli X, bo jest to, gdzieś mam takie poczuci, medium, w którym bardzo dużo osób właśnie anglojęzycznych się udziela. Facebook jest już mniej popularny, a Twitter jednak czy tam X ciągle w branży tech i designu jest ważne. No i oczywiście też my chcemy bardziej gdzieś tam pokazać się w tym świecie anglojęzycznym, więc plany są takie, żeby więcej publikować w języku angielskim, czy to na LinkedIn, naszych kontach prywatnych, czy to właśnie na naszych kontach na Twitterze, X.

Paulina
Tak. I też warto powiedzieć może, co będziemy za granicą robić. Konkretnie planujemy wydać kurs Digital Designer z Tomkiem po angielsku. Tomek też już jest gotowy. Jest chętny na to, żeby to robić wspólnie z nami, więc, no więc zobaczymy, co z tego będzie. Trzymajcie kciuki.

Aga
Tak, trzymajcie kciuki. Wish us luck!

Paulina
Ale tak czy inaczej, będziemy nadal działać na rynku polskim również, mamy, tak jak mówiłyśmy, kolejne kursy w planach, więc będziemy to robić równolegle, co też będzie pewnie się wiązało z tym, że będziemy rozrastać gdzieś tam nasz zespół i kolejne osoby zatrudniać, co też jest dla nas jakimś tam wyzwaniem.

Aga
Tak, oczywiście. Jeśli chodzi o plany mamy, jesteśmy, obserwujemy to, co się dzieje z AI i bardzo czasem w fotel nas wybija to, co widzimy, co się dzieje, więc chcemy mieć więcej czasu na research, jeśli chodzi o narzędzia, bo dużo, mamy takie poczucie, że dużo naszej pracy, może dużo pracy w Design Practice dałoby się fajnie zautomatyzować w niektórych miejscach, więc też chcemy się temu przyjrzeć z perspektywy z lotu ptaka, żeby móc ocenić, które narzędzia AI są teraz już w takiej formie, że mogą odciążyć nas z pewnych zadań, więc na pewno temu będziemy się przypatrywać.

Paulina
Tak. I tak sporo mamy tych automatyzacji, myślę, że całkiem mamy to zaawansowane, ale na pewno zawsze da się lepiej i da się jeszcze poprawić te rzeczy. No i to jest też coś, na co my chcemy mieć czas. I to jest też dla nas ważne, żeby mieć czas na takie rzeczy, żeby sprawdzać, w którą stronę możemy się rozwijać. No i w związku jeszcze z tymi anglojęzycznymi planami, to mamy nadzieję, że uda nam się odpalić podcast po angielsku. Tak jak Wam wspominałyśmy, jeden odcinek mamy za sobą. Jesteśmy trochę zachęcone do tego, żeby dalej to robić. Stwierdziłyśmy, że no nie no, do odważnych świat należy, najwyżej ktoś będzie się śmiał z naszego akcentu czy coś, ale trudno, nie szkodzi!

Aga
Nie szkodzi, trzeba próbować! Tak jest, tak jest.

Paulina
I podejmiemy taką próbę. Jeszcze nie wiemy dokładnie kiedy, ale na pewno w tym roku spróbujemy wystartować.

Aga
Tak jest. Jest jeszcze jeden ważny wątek. Ważny, może mniej ważny niż te pozostałe, które wymieniałyśmy, ale pojawił się na naszej tapecie -chcemy bardziej zadbać o PR. My zazwyczaj wszystko, co robimy, robimy organicznie gdzieś tam, tak wypracowujemy sobie krok po kroku. Teraz czujemy, że jesteśmy w takim miejscu, kiedy chciałybyśmy to zrobić bardziej z jakąś taką strategią i planem. I będziemy, będziemy gdzieś tam szukać osób, które mogą nam w tym pomóc. Chcemy trochę więcej opowiadać o naszej pracy, o tym, jak my prowadzimy biznes, jakimi narzędziami się posługujemy, co nam to daje, jak budujemy wizję produktu Design Practice. Zazwyczaj jesteśmy na takim zapleczu, można by powiedzieć, bo pełnimy rolę wydawczyń i zawsze stawiamy na pierwszym miejscu promocję kursów, którymi autorami akurat w tym roku, właśnie w tamtym roku, był Tomek Biskup i Michał Mierzwa, bo to są nasi autorzy aktualni, a teraz chciałybyśmy też postawić akcent na tym, jak my pracujemy i chcemy się też tym podzielić z szerszą publiką.

Paulina
Tak, i też w kontekście w ogóle wyjścia za granicę i takich naszych szerokich planów, to też jest dla nas gdzieś tam ważne, żeby się pojawiać w różnych miejscach, może pojeździć na jakieś konferencje i zbudować też tę społeczność anglojęzyczną, więc niestety nie mamy na to czasu, żeby się tym zajmować na co dzień, bo to jednak wymaga dużo takiego szperania, starania się o to, żeby gdzieś tam się pojawiać. Więc mamy nadzieję, że znajdziemy kogoś, kto nam w tym pomoże. No i właśnie chcemy też kontynuować taki wątek zdrowej relacji do pracy. Udało nam się jeździć na urlopy. Chcemy to kontynuować, mimo że mamy naprawdę mega ambitne plany na ten rok, bardzo dużo będzie się działo, no to mamy nadzieję, że mimo wszystko uda nam się te urlopy też w to wpleść. Mamy, póki co, zaplanowane już jakieś tam wyjazdy, więc fajnie też łączyć sobie te urlopy z jakimiś długimi weekendami, bo to zawsze jest taka naturalna okazja do tego, żeby wziąć sobie kolejne dwa czy trzy dni wolnego i mieć już na przykład cały tydzień, czy półtora tygodnia. Więc będziemy się starały tak to wplatać. I to, co też się gdzieś tam nauczyłyśmy, myślę w tym roku, właśnie względem urlopów, że fajnie jest wyjeżdżać razem, bo my lubimy razem wyjeżdżać na urlopy i wyjazdy różne i z naszymi przyjaciółmi, ale też nie zawsze będzie się dało tak robić faktycznie. I niektóre te urlopy musimy rozdzielać po to, żeby jedna z nas była tutaj na bieżąco w firmie też pomagała naszym dziewczynom. I to też się gdzieś tam pod koniec roku zadziało i faktycznie oddzielnie pojechałyśmy na urlopy i dobrze to zadziałało, więc pewnie też będziemy kontynuować trochę urlopów wspólnych, ale trochę też osobnych, żeby już nie przesadzać, no.

Aga
No tak, ile można, wspólniczka, przyjaciółka, urlopowiczka. Tak. No i ostatnia taka rzecz to to, że chcemy rozwijać biznes. Chcemy, mamy jakąś tam wizję, strategię. Chcemy mieć jeszcze więcej czasu na to, to jest dla nas bardzo ważne, no bo dzięki temu, że możemy się zastanowić nad tym, jak chcemy prowadzić nasz biznes, też wpływamy na to, jakie decyzje podejmujemy, w jakie współprace wchodzimy, w jakie nie, co też się potem przekłada na to, ile pieniędzy możemy przynieść do naszej firmy, no i też chcemy przez to, że my chcemy skupić się na takiej wizji i takim patrzeniu trochę dalej w perspektywie czasu, to chcemy też dać większą odpowiedzialność naszemu zespołowi, tak żeby mógł działać szybciej, prężniej, więc będziemy taką taktykę stosować w tym roku. No i też warto wspomnieć, jak też nasz czas wygląda w firmie, to znaczy my bardzo dużo czasu poświęcamy na budowanie relacji i osoby, które prowadzą działalności, pracują jakby pod swoim nazwiskiem, wiedzą, że to zajmuje bardzo dużo czasu i my też chcemy, żeby ten biznes opierał się na fajnych relacjach. Tak jak Paulina wspominała właśnie, żeby wejść z kimś we współpracę w kontekście stworzenia kursu, no to zawsze poświęcamy dużo czasu, żeby tę osobę poznać, żeby gdzieś tam złapać wspólny flow, no i właśnie też potrzebujemy tego czasu, potrzebujemy tej energii na to, żeby móc poznawać nowych ludzi, móc gdzieś tam badać nowe rewiry, nowe obszary, a jeszcze w kontekście zagranicy, to już w ogóle będziemy musiały poświęcić na to bardzo dużo czasu, bo chcemy wejść też na różne rynki, więc z każdego kraju przydałoby się, oczywiście nie z całego świata, ale gdzieś tam wybranych krajów, które mamy na liście, chciałybyśmy gdzieś porozmawiać z ludźmi, dowiedzieć się trochę więcej o specyfice, o kulturze, tak żeby móc lepiej pozycjonować nasze produkty.

Paulina
Tak, i to jest taka praca organiczna, której nie da się przyspieszyć. Po prostu to wymaga takiego osobistego zaangażowania. I w związku z tym musimy trochę bardziej oddać takie bieżące rzeczy właśnie naszemu zespołowi, zresztą to już się dzieje i naprawdę w tym roku fajnie dziewczyny się wdrożyły już w te rzeczy. Myślę, że będą wdrażać się jeszcze bardziej i coraz większą odpowiedzialność będą miały, ale już teraz czujemy, że mamy nieco więcej czasu na takie rzeczy. Dzięki temu właśnie powstały dwa nowe kursy i będziemy iść w tym kierunku.

Aga
Tak jest.

Paulina
Czy choćby, powiedziałaś Aga o relacjach, ale też na przykład research jest istotny i ciężko czasami oddać komuś zrobienie takiego researchu, no bo jeżeli na przykład my gdzieś tam układamy tę naszą strategię marketingową, wiemy, jak chcemy do Was mówić, w jaki sposób, to fajnie jest też, chciałybyśmy mieć czas na to, żeby właśnie znaleźć na przykład różne nowe narzędzia albo żeby zastanowić się, w jaki sposób możemy robić takie growth hacki właśnie, jak urosnąć w sprytny sposób? Taki, który sprawi, że faktycznie ta społeczność może nam się powiększyć. No i w związku z tym musimy gdzieś tam obserwować, czy innych twórców, czy czytać, czy obserwować nawet na LinkedIn to, co się dzieje, na Twitterze. To wymaga po prostu dużo czasu, takiego osobistego od nas.

Pytania od Was

Aga
To prawda. Więc tyle, jeśli chodzi o nasze plany, nasze  takie hasła, na których chcemy się skupić w tym nowym roku, ale wpadło jeszcze trochę pytań od Was, więc myślę, że te ostatnie minuty możemy na nie poświęcić. Padło pytanie odnośnie tego, czy chcemy się skalować, jaki mamy plan, czy chcemy się rozrastać i powiększać nasz team. Trochę o tym powiedziałyśmy, ale może, Paulina, jeszcze chcesz coś dodać?

Paulina
Tak, generalnie chcemy być najmniejsze jak się da, bo wiadomo, że każda kolejna osoba w zespole wymaga też po prostu czasu od nas, ale jest to nieuniknione. Po prostu jeżeli chcemy się rozwijać, to też będziemy przyjmować nowe osoby do pracy, więc jeżeli czujecie, że chcielibyście z nami pracować, że jakoś byście się przydali u nas w zespole, to po prostu dawajcie znać, piszcie maile. Jeżeli nie teraz, to może w przyszłości. Tak właśnie było właśnie z Anią, która do nas dołączyła niedawno. Marta poszła na urlop macierzyński i Ania do nas dołączyła. Nie robiłyśmy żadnej rekrutacji w tej kwestii, po prostu wykorzystałyśmy te maile, które do nas przyszły. Tak zupełnie organicznie i bez naszego ogłoszenia. Więc, no tak, te plany będą wymagać kolejnych osób.

Aga
Dokładnie, więc jeśli widzicie jakieś miejsce tutaj dla siebie i swoich kompetencji, to dawajcie nam znać. Dobrze, to kolejne pytanie, które mamy na liście. Jakie było nasze największe wyzwanie? Jak sobie poradziłyśmy? Hmm, ja bym chyba powiedziała, że takim sporym wyzwaniem był kurs Brand Designer i to nie w kontekście, żeby to było jakoś straszne, tylko bardziej, że takie ciekawe, ponieważ dwa poprzednie kursy zrobiłyśmy z Tomkiem i już widziałyśmy, jak się z Tomkiem pracuje. Tomek już był znany w naszej społeczności, a tutaj nie dość, że wprowadzałyśmy nowego autora, to jeszcze temat, który jest zupełnie inny niż kursy z Tomkiem, bo Tomek ma bardzo narzędziowe kursy — Digital Designer to Figma, Interaction Designer to jest After Effects, Principle, Figma, a u Michała jednak bardzo mocny też był akcent postawiony na strategię, na takie brandingowe rozkminy. Oczywiście też jest Figma i projektowanie, ale nie jest to kurs, gdzie Michał pokazuje jak korzystać z Figmy, tylko bardziej już korzysta się z tego co się wie i projektuje się pod kątem tego, czego się nauczyło, jakie wnioski się wyciągnęło na przykład ze strategii, więc myślę, że to było takie wyzwanie, jak w ogóle przedstawić ten produkt tak, żeby ludzie zrozumieli też, czego my chcemy nauczyć. Przedstawić też nowego autora. No i myślę, że poradziliśmy sobie wybitnie, ponieważ naprawdę dużo osób do nas dołączyło. No i też muszę tutaj na maksa pochwalić, myślę, że obie możemy na maksa pochwalić Michała, który na pierwszy raz nagrywał taki kurs i naprawdę osoba, która pierwszy raz przechodziła przez to, przez właśnie nagrywkę takiego kursu, materiału online wie, ile to jest pracy, ile to jest gadania do ściany, ile to jest prób, więc Michał, super, naprawdę ekstra.

Paulina
Tak, tym bardziej że Michał ma jeszcze studio, prowadzi studio i ma jeszcze rodzinę i dzieci małe, więc naprawdę, naprawdę szacunek.

Aga
Jesteśmy bardzo dumne z Michała. Dobra, kolejne pytanie. Jak powstają pomysły na konkretne odcinki podcastu? Czy zapraszamy same naszych gości i gościnie? Czy ludzie się do nas zgłaszają?

Paulina
Zwykle zapraszamy same. Po prostu gdzieś tam na przykład zobaczymy coś na LinkedIn albo gdzieś tam wpadnie nam do głowy jakiś pomysł, albo wiemy, że chciałybyśmy porozmawiać z tą konkretną osobą, ale czasami jest tak, że ktoś do nas pisze. Na przykład Karolina Ciecholewska, która była w osiemnastym odcinku naszego podcastu, ona mieszka w Nowym Jorku i pracuje jako projektantka interfejsów w Metaverse, więc to jest super ciekawe. Karolina do nas sama napisała maila i ten temat po prostu wydał nam się tak niesamowicie ciekawy, że po prostu ją zaprosiłyśmy.

Aga
Tak. I to jest właśnie ta magia kontaktów, networkingu, po prostu też spróbowania, napisania. Więc to było super. Też z Karoliną udało nam się spotkać już później, po nagraniu podcastu, na żywo jak była w Polsce, więc Karolina, Ciebie też serdecznie pozdrawiamy. OK, powoli kończy nam się czas, więc ostatnie trzy pytania. Jakbyście miały basen do wypełnienia czymkolwiek, co byście do niego wlały? Chyba drogie rowery!

Paulina
Chyba tak! Bardzo drogie.

Aga
No, bardzo drogie, ale myślę, że tak patrząc na nas to chyba jakieś pyszności, jakieś glutenowe po prostu rarytasy z kremem pistacjowym.

Paulina
Ja bym też chętnie wlała wiedzę na temat automatyzacji i AI

Aga
I analityki

Paulina
Bo czuję, że to by bardzo mogło — i analityki, właśnie — to jest coś, co chciałabym wiedzieć więcej na ten temat, więc na pewno to by się przydało zarówno w firmie, jak i w życiu.

Aga
Właśnie, co nam się nie udało, teraz mi się przypomniało — nie udała nam się analityka, bardzo nam się nie udała, jeśli słuchają nas osoby, które potrafią nam pomóc, chodzi o podłączenie pewnych narzędzi, po prostu śledzenia koszyka, no to zapraszamy, ponieważ to jest bardzo ważna dla nas rzecz.

Paulina
Tak, i raporty Google Analytics.

Aga
Tak, a totalnie nie udało nam się tego zrobić w tym roku, więc zapraszamy do kontaktu.

Paulina
Tak, niestety nie jesteśmy data driven company, staramy się, jak możemy, ale jest to jeszcze przed nami.

Aga
Jesteśmy w pewnych częściach, jesteśmy tak organicznie data driven, ale nie jest to jeszcze, mogłoby być zdecydowanie, że tak powiem, podciągnięte na kolejny level. I może to jest też, warto dodać to do planu na nowy rok? To tak w sumie sobie myślę. Nie rozmawiałyśmy o tym. A może?

Paulina
Tak jest, dobry pomysł.

Aga
Dobrze. Przedostatnie pytanie. Czego nauczył Was ten rok?

Paulina
Że urlopy są ważne. Hahaha. I, mimo że faktycznie było nawet sporo tych urlopów, to nic się nie zawaliło, a wręcz przeciwnie, nasza firma funkcjonuje jeszcze lepiej, więc to jest taki wniosek, że warto zadbać o ten czas dla siebie i odpoczynek, i wolną głowę. No i trzeba tego po prostu pilnować, bo łatwo jest, mając własną firmę, łatwo jest się za galopować i zapracować. No i trzeba mieć tutaj jakiś taki, no trzeba wpisać po prostu w kalendarz, że ma się wolne i tyle.

Aga
Tak, dokładnie, zdecydowanie. To ostatnie pytanie. Jakie były najsympatyczniejsze momenty pracy nad kursami czy podcastami? Może jakieś anegdotki? No kurczę, jest tyle sympatycznych momentów. Ja myślę, że każdy, myśląc teraz o podcaście, to każdy odcinek nagrany daje jakiś taki entuzjazm w nas wlewa. Plus to, że bardzo często właśnie tak jak już wspominałyśmy, te relacje nam się poszerzają. I od jednego odcinka podcastu nagle się okazuje, że po prostu się możemy czy to zakumplować, czy to wejść w jakieś rozmowy o potencjalnej współpracy, myślę, że to jest w ogóle świetne i pokazuje, że naprawdę te relacje są bardzo ważne.

Paulina
Tak, to są takie momenty, kiedy na przykład rozmawiamy z kimś przed podcastem albo po i czujemy się takie naprawdę zainspirowane i takie mamy taką energię do pracy, żeby robić więcej. Więc to jest taka część, powiedzmy, podcastowa, która bardzo energii dużo daje i takiej wiary w to, że fajnie jest to dalej robić, ale z drugiej strony też takie momenty są, kiedy Wy piszecie do nas maile na przykład o tym, że Wam się podobał kurs albo że coś Wam się zmieniło w życiu dzięki kursowi. To jest właśnie coś, co nas mega napędza. I to są naprawdę jedne z najmilszych chwil w ogóle w całym roku, kiedy czytamy takie maile czy wiadomości od Was. To jest, to sprawia, że chce nam się dalej to robić. Przekazujemy je oczywiście też naszym autorom, bo też dla nich to jest bardzo ważne, żeby słyszeć takie rzeczy od Was. I szczególnie taki mail napisany zupełnie spontanicznie, to jest po prostu złoto.

Aga
Tak, my zawsze też odpisujemy na te maile i ten nasz entuzjazm jest naprawdę szczery. Zawsze sobie te maile potem wklejamy, mamy specjalny kanał, gdzie, gdzie po prostu zbieramy takie wspaniałości i to naprawdę wpływa na nasz dzień, że jest od razu milej, fajniej, chce nam się działać, chce nam się robić więcej. I myślę, że jak, Paulina, Ty powiedziałaś o tych właśnie miłych słowach, wiadomościach, to też warto wspomnieć, że zdarza nam się gdzieś tam pojawić na jakichś wydarzeniach czy to startupowych, czy to branżowych, o designie czy technologii. I jak zaczepi nas ktoś i powie, że hej dziewczyny, byłam u Was na kursie, to jest w ogóle niesamowite, że ktoś po pierwsze ma odwagę, żeby podejść do nas, mimo że się tak nie znamy personalnie, a dwa, że te osoby, że są osoby wśród nas, które korzystają z naszej pracy. To jest fantastyczne uczucie.

Paulina
Tak, no bo wiecie, jakby widzimy te 5,5 tysiąca osób w naszych tabelkach, ale jednak spotkanie żywego człowieka to jest zupełnie coś innego i to jest kompletnie inne uczucie, takie szokujące trochę, że ojej, naprawdę ktoś z tego skorzystał, więc super to jest i zawsze chętnie przekazujemy takie dobre wieści właśnie też naszym autorom.

Aga
Tak, po prostu każda osoba, która gdzieś tam się napatoczy na naszej drodze czy to mailowo, czy to właśnie na żywo, zostaje zawsze gdzieś tam w głowie, jest to przemiłe i bardzo Wam za to dziękujemy. Ten rok był, ten miniony rok naprawdę był wspaniały, nie zapomnę go nigdy, cytując klasyka. Wiecie już, jakie mamy plany, na czym się chcemy skupiać i też pamiętajcie, że zawsze możecie do nas napisać nasz mail hello@designpractice.pl. Jesteśmy też na wszystkich kanałach społecznościowych poza TikTokiem, póki co.

Paulina
Tak, jeszcze.

Aga
Tak, jeszcze.

Paulina
I jeszcze tak myśląc o tym, przypomniało mi się, jakie uczucia mi towarzyszyły, jak nagrywałyśmy ostatnie podsumowanie roku, że wtedy faktycznie czułam takie zadowolenie z tego, co udało się nam w tym poprzednim roku zrobić, bo bardzo dużo zrobiłyśmy, ale jednocześnie czułam takie naprawdę zmęczenie, takie, że o kurde, musimy coś zmienić, bo tak się nie da. A w tym roku, mimo że faktycznie mam ochotę poleżeć plackiem między Świętami a Sylwestrem i nic nie robić, to jednak też oczekuję i nie mogę się doczekać tego, co będzie w kolejnym roku i mam do tego energię. Nie wiem jak Ty, Aga, czujesz, czy podobnie.

Aga
Tak, ja mam bardzo podobnie, ja mam bardzo podobnie, że ten rok był oczywiście bardzo intensywny. Myślę, że to jest taka domena Design Practice, że jest intensywnie, ale też dbałyśmy o to, żeby odpocząć, żeby też nie zagonić się właśnie w ten taki, nie brać udziału w tym pędzie, bo to jest bardzo proste, właśnie tak jak Paulina powiedziała, bardzo łatwo się w swojej własnej firmie zapędzić, no bo można pracować 24 na 7 i każdy detal, pracować nad każdym detalem, no ale w pewnym momencie trzeba powiedzieć jednak dość. Więc ja się totalnie zgadzam i chciałam tylko jeszcze powiedzieć, bo trochę nam się tutaj mogło mylić, że ten rok, w minionym roku, bo ten odcinek jeszcze nagrywamy w 2023. I jeszcze tylko dodam, że ja dzisiaj odpaliłam Instagrama naszego, i w Instagramie jest taka zakładka archiwum i wyskoczył mi post z 21 grudnia, bo to jest dzisiejsza data, właśnie dzisiaj nagrywamy podcast i dokładnie dwa lata temu opublikowałyśmy pierwszy post, że ogłosiliśmy, że powstało Design Practice, więc mamy dzisiaj drugie urodziny!

Drugie urodziny Design Practice

Paulina
Urodziny, tak!

Aga
Wszystkiego najlepszego! Życzę Ci, żebyśmy tak pięknie się rozwijały w tym biznesie.

Paulina
Bardzo dziękuję! Tobie życzę tego samego. I jeszcze może warto powiedzieć o tym, że planujemy, z planów naszych, że planujemy zrobić urodziny, bo w zeszłym roku tego nie było, nie było imprezy urodzinowej Design Practice, w tym roku będzie.

Aga
Będzie impreza. Jak się dobrze uda, to może, może zrobimy coś większego na skalę jakiegoś festiwalu. Nie, nie, nie, nie, nie. Z konferencji rezygnujemy.

Paulina
Może jeszcze nie w tym roku.

Aga
Ale, ale obserwujcie.

Paulina
Domóweczkę zrobimy na pewno!

Aga
Tak, trzymajcie kciuki za naszą imprezę i dzięki wielkie, trzymajcie się!

Paulina
Trzymajcie się! Pa!

Aga
Pa!

Paulina
Bardzo Wam dziękujemy za to, że byliście z nami w tym podsumowującym odcinku. W odcinku podsumowującym cały rok. Notatki i linki do tego odcinka znajdziecie na naszej stronie designpractice.pl/045. A sponsorem tego odcinka jest the:protocol, czyli serwis z konkretnymi ofertami pracy dla branży IT. Koniecznie sprawdźcie na theprotocol.it.

Aga
Nasz podcast ma już dwa lata, więc tym bardziej będzie nam mega miło, jeśli zostawicie swoje komentarze i wrażenia odnośnie tego, co dla Was przygotowujemy. Będziemy bardzo wdzięczne za wszystkie głosy. Wasz feedback jest dla nas ogromnie cenny. No i oczywiście pamiętajcie, że możecie też zasubskrybować podcast w Waszej ulubionej platformie podcastowej, tak żeby otrzymywać notyfikacje o każdym nowym odcinku.

Paulina
A na nowe odcinki możecie liczyć w każdy pierwszy i piętnasty dzień miesiąca. Pamiętajcie też o zapisaniu się do naszego newslettera, żeby nie przegapić żadnego nowego odcinka i żeby dostać co dwa tygodnie porcję wiedzy na temat product designu i web designu. Wejdźcie na designpractice.pl i tam na dole strony możecie się zapisać. Do usłyszenia za dwa tygodnie.

👂
Posłuchaj innych odcinków podcastu

ZGarnij materiały

Dołącz do społeczności 20 tysięcy designerek i designerów 🤯 i otrzymaj „Finansownik freelancera” i nasz super „Ćwiczeniownik UX’’, zupełnie za fri! 🎉 Co 2 tygodnie wyślemy Ci też newsletter pełen konkretów z obszaru product designu! 😍


Zapisując się, akceptujesz politykę prywatności.

.