Zamień ten tekst na URL Webhooka

👂
Posłuchaj
🍿
Obejrzyj
✏️
Notatki do odcinka

🎙️ Podcast Design Practice w liczbach:

  • 31 020 odsłuchań
  • 15700 osób w bazie newsletterowej
  • Pierwsze miejsce w tematyce designu i sztuki (Apple Podcasts)
  • Top 5% najczęściej udostępnianych podcastów na świecie (Spotify)

💻 Design Practice w liczbach:

  • 2200 sprzedanych kursów i konferencji
  • 2 miliony 664 tysiące złotych przychodu

👤 Osoby:

🧠 Pojęcia:

  • Metryki: user engagement, user activation, user retention
  • Agile
  • Gospodarność
  • Growth marketing
  • Work-life balance

💡 Wskazówki i rady:

  • Koszt szybkiego rozwoju
  • Odpoczynek
  • Delegowanie zadań
  • Trudności
📝
Transkrypcja

Aga:
Cześć Paulina!

Paulina:
Cześć Aga! W tym odcinku podcastu znowu spotykamy się same ze sobą. Jest to... który? 21. odcinek?

Aga:
Tak jest.

Paulina:
A ostatnio odcinek same ze sobą robiłyśmy jak był dziesiąty, więc robi się z tego jakaś tradycja mała. I w tym odcinku chcemy trochę podsumować ten rok, który nam minął. Rok podcastu, rok Design Practice. Będzie to taki trochę pamiętnik z 1 stycznia 2023. No właśnie, zawsze lubimy podglądać kulisy innych biznesów. Lubimy jak twórcy dzielą się kulisami i dzielą się tym, jakie mają po drodze przeszkody, jakie wnioski. I postanowiłyśmy zrobić to samo. Może też Was to zainteresuje. Może będzie to dla Was wartościowe.

Aga:
Tak jest. Dla nas to też jest ważna okazja - dzisiejszy dzień, ponieważ dokładnie rok temu wypuściłyśmy pierwszy odcinek naszego podcastu, więc są urodziny. Także wszystkiego najlepszego, Paulino!

Paulina:
Aaa wzajemnie, wzajemnie.

O tym, co się zmieniło w Design Practice w ciągu 2022 roku

Aga:
Tak, dziękuję, droga Pani redaktor! Także ważny dzisiaj dzień, poza tym, że mamy pierwszy dzień Nowego Roku. Jak się okazało nasze postanowienie weszło w życie i działa. Także super. Dzisiaj chciałybyśmy Wam trochę opowiedzieć o Design Practice, o tym co się stało. Może warto jeszcze przypomnieć, że Design Practice to połączenie sił naszych. Paulina wcześniej działała jako Element Talks. Przez lata organizowała największe konferencje o designie w Polsce. Ja z kolei byłam związana z The Awwwesomes. To była taka moja inicjatywa, w ramach której prowadziłam warsztaty z kodowania, jeździłam po świecie z różnymi wykładami. Miałam też społeczność. No i tak oto te nasze działania spotkały się jakiś czas temu, nie rok, ale o wiele wcześniej, o czym możecie też posłuchać w dziesiątym odcinku podcastu. Opowiadamy, jak się spotkałyśmy, jak się poznałyśmy i jak to się stało, że dzisiaj tak prężnie działamy razem. Z perspektywy czasu widzimy, że te połączenie sił to był strzał w dziesiątkę i bardzo się cieszymy, że mogliście towarzyszyć nam na tej drodze. No i właściwie dzięki COVIDOWI, za to jesteśmy wdzięczne pandemii, że odnalazłyśmy swoją drogę w online, w działaniach właśnie związanych z edukacją stricte w Internecie. No i ten COVID tak właśnie trochę namieszał w tych naszych zawodowych życiach, ale namieszał pozytywnie, bo te nasze działania, ta nasza relacja się jeszcze bardziej zazębiła. No i tak oto powstało Design Practice. Dokładnie rok temu, bo jakoś w grudniu 2021 zdaje się postanowiłyśmy ogłosić światu, że mamy wspólną markę.

Paulina:
Tak i wcześniej, to też właśnie opowiadamy o tym w tym 10. odcinku, wcześniej pracowałyśmy razem na zasadzie projektów, od projektu do projektu. Robiłyśmy jakieś konferencje online, różne inicjatywy edukacyjne, a teraz już jest to firma wspólna, gdzie mamy już zaplanowane wszystko bardziej do przodu i jest to bardziej takie poukładane i stabilne. Nie tak freelancersko od projektu do projektu, więc fajnie, że to nam się wszystko przez ten rok poukładało w ten sposób. Ale właśnie chcemy Wam opowiedzieć, co w ogóle się zmieniło przez ten czas, bo tak jak na początku działałyśmy od projektu do projektu, tak teraz mamy już swój zespół. Przez ten rok powolutku go zbudowałyśmy i możemy Wam opowiedzieć o tym, jak on wyglądał. Wcześniej było tak, że właśnie przy projektach, np. przy organizacji konferencji online, zapraszałyśmy do współpracy różne osoby, które nam w trakcie tego projektu pomagały. I tak właśnie było z Martą, która pomagała nam w ustawieniu reklam w social mediach. I z Martą nam się na tyle super pracowało, że Marta z nami została, a tych projektów w ostatnim roku było tak dużo i właśnie tak nam się to ustabilizowało, że po prostu Marta stała się stałą członkinią naszego zespołu i ta współpraca wciąż się rozszerza, więc mega się cieszymy z tego, więc nie jesteśmy już tylko we dwie. Miałyśmy też dwie stażystki pod koniec tego roku, od października do grudnia, więc to też fajnie tak poszerzyło nasz zespół i dało jakąś nową perspektywę, nowego ducha wniosła do zespołu i do naszego Slacka. No i właśnie jedna ze stażystek - Maja z nami zostaje. Więc mega się cieszymy na przywitanie nowej członkini, stałej członkini naszego zespołu. No i tak, tak właśnie teraz wygląda ten nasz zespół. Jeszcze chcemy nadal zatrudnić kolejne osoby, bo mamy bardzo dużo pracy, no a oprócz tego też mamy stałych współpracowników, podwykonawców, którzy nam pomagają wtedy, kiedy jest więcej pracy. Więc powoli się to poszerza.

Aga:
Tak i z tego miejsca oczywiście pozdrawiamy dziewczyny. Pozdrawiamy też Kasię, która była z nami na stażu i dzielnie nam pomagała. Mamy jakieś takie szczęście do super dziewczyn. Oczywiście absolutnie się nie zamykamy na panów, ale tak się akurat zdarzyło jakoś naturalnie, że mamy dosyć taki dziewczęcy zespół.

Paulina:
Tomek jest naszym rodzynkiem. Tomek - autor kursu Digital Designer.

Aga:
Dokładnie, dokładnie tak. Ważne też jest to, żeby wspomnieć, że też z biegiem lat, jak zaczęłyśmy razem współpracować, zmieniały się też nasze myślenie i teraz bardzo mocno czujemy takie myślenie produktowe i tak też traktujemy te nasze działania. Więc mierzymy takie wskaźniki jak user engagement, user activation, user retention czyli utrzymywanie tych użytkowników. I tak jak w product designie analizuje się różne czynniki i zastanawia się, w którą stronę produkt powinien pójść, to tak samo my zastanawiamy się, jak te nasze działania poprowadzić tak, żeby wszystko dobrze się spięło. Poza tym myśleniem produktowym, naszym też takim hasłem, które ciągle gdzieś tam siedzi nam w głowach, to jest takie myślenie, bardzo modne słowo - holistyczne, bo chcemy tworzyć holistyczne, komplementarne kursy i produkty. Jeśli ktoś przyjdzie do nas np. na Digital Designera, to już niedługo będzie mógł u nas zostać na dłużej, bo szykujemy już kolejne produkty, które będą tę wiedzę też fajnie uzupełniać. Więc chcemy tworzyć takie produkty puzzle, z których można sobie układać własny obraz, własną układankę. I bardzo wierzymy w to, że edukacja online naprawdę może wznieść nasze kompetencje na nowy poziom. I tak naprawdę to, co my projektujemy to jest pewna zmiana i to jak ta zmiana u każdego wygląda, to już jest kwestia bardzo indywidualna. Ale chociażby po kursie Digital Designer widzimy, że to jest zmiana np. związana z tym, że ktoś ma wyższe wynagrodzenie, udało się zdobyć awans albo zmieniła się pozycja tej osoby w firmie, jest postrzegana bardziej w roli eksperta, ekspertki. Także bardzo się cieszymy, że te nasze produkty pomagają ludziom właśnie zmieniać coś. Zazwyczaj oczywiście zawodowo, chociaż jak doskonale wiemy, też te zmiany zawodowe przekładają się po prostu na takie codzienne sprawy i życie. To, co jest jeszcze bardzo ważne i co siedzi w naszym DNA właściwie od samego początku, to dbanie o customer service. To jest taki nasz konik, żeby wszyscy nasi klienci czy przyszli klienci czuli się zaopiekowani, czuli w nas taką chęć pomocy. I bardzo nam też zależy na tym, żeby móc odpowiednio doradzić właśnie takim osobom, które nie wiedzą, w którą stronę pójść. Więc jesteśmy znane z tego, że chętnie odpisujemy na wiadomości, na maile. Jeśli chcecie z nami coś skonsultować, to odzywajcie się. No i ostatni jeszcze taki ważny punkt jeśli chodzi o Design Practice i taki nasz core to zdecydowanie to, że chcemy w naszych produktach pokazywać bardzo praktyczną wiedzę. Nie lubimy lania wody i zawsze chcemy też odnosić się do tego, co faktycznie potrzebuje rynek i co się teraz dzieje w branży aktualnie. Więc śledzimy trendy, pytamy naszych znajomych, obserwujemy, robimy badania, bo bardzo nie chcemy, żeby te nasze produkty w jakiś sposób były traktowane old schoolowo albo odstawały od tego, co po prostu obecnie panuje na świecie,co się dzieje na świecie.

Design Practice w liczbach (2022 rok)

Paulina:
Tak, i to te myśli przyświecały nam przez ten cały rok, więc tak naprawdę miałyśmy je cały czas z tyłu głowy pracując. I to... zaraz podzielimy się z Wami wynikami, to naprawdę fajnie zaprocentowało. To, co też jest dla nas bardzo ważne, to żeby nie tylko sprzedawać te produkty edukacyjne, ale żeby przede wszystkim właśnie żebyście je kończyli. Żebyście wprowadzali tę zmianę w swoim życiu. I to jest tak naprawdę nasz cel. Żebyście wy zobaczyli realną zmianę poprzez te kursy czy konferencje online czy wszelkie inicjatywy, które robimy. Więc właśnie tak, jak Aga wspominała - my projektujemy to doświadczenie i tą zmianę, którą Wy przechodzicie i to też całkiem nieźle na razie idzie. Jeszcze mamy dużo pomysłów na to, jak to ulepszyć. Ale generalnie statystyki mówią, że większość osób nie kończy w ogóle kursów online, nawet jak je kupuje. Wiele osób nawet ich nie zaczyna. 15% osób kończy kursy, w takich oczywiście bardzo ogólnych statystykach. U nas jest to 36%, więc jest to naprawdę dobry, bardzo dobry wynik. No i też pewnie za chwilę jeszcze będziemy mówić Wam o planach na przyszły rok. Będziemy jeszcze nad tym zdecydowanie pracować, bo widzimy jeszcze wiele możliwości, żeby  Wam pomóc w tym procesie.

Aga:
To teraz mam propozycję, żebyśmy przeszły do sekcji Design Practice w liczbach, czyli co się wydarzyło w 2022. Zdradźmy trochę wyników zza kulis.

Paulina:
Może najpierw trochę o podcaście samym. Mamy w tym roku na dzień 20. grudnia, mamy 31020 odsłuchań. Więc mega się cieszymy z tego wyniku. W ogóle też jakiś czas temu dzieliłyśmy się z Wami wynikami ze Spotify Wrapped dla podcasterów o czym powiedziała nam Marta. Ja w ogóle nawet nie wiedziałam, że coś takiego, więc w ogóle wspaniałe. Super było to zobaczyć, takie podsumowanie. Nasza baza newsletterowa ma ponad 15700 osób. Wymieniłyśmy z Wami setki czy tysiące nawet maili, więc to też jest dla nas duża frajda z Wami cały czas codziennie rozmawiać. Zresztą do mnie można zadzwonić. Polecam! Według Apple Podcasts jesteśmy pierwszym podcastem w tematyce designu i sztuki, a Spotify donosi, że na ich platformie jesteśmy w top 5% najczęściej udostępnianych podcastów na świecie, więc tutaj troszkę się pochwalimy. Jesteśmy dumne z tego wyniku, bo w zasadzie w ogóle się tego nie spodziewałyśmy, że ten podcast nam tak fajnie pójdzie, że będziecie chcieli tego słuchać. Więc mega Wam dziękujemy! Bardzo się cieszymy, że z nami jesteście i że chcecie być z nami co dwa tygodnie. W tym roku odsłuchało nas około 5 tysięcy osób. Musiałabyś wybudować pięć filharmonii narodowych, żeby zgromadzić tych wszystkich Was. Nasze odcinki lądują nie tylko na Spotify, ale też na wszystkich platformach podcastowych. Możecie nas posłuchać wszędzie, również na YouTubie i na naszej stronie, a te statystyki są tylko ze Spotify, więc te liczby są znacznie większe.

Aga:
Poza tymi podcastowymi liczbami mamy też się czym pochwalić, jeśli chodzi o sprzedaż, bo w tym roku sprzedałyśmy się ponad 2200 naszych kursów i konferencji, co jest super wynikiem. Przełożyło się to na przychód i teraz uwaga dzielimy się naszym przychodem. Może tylko tutaj zaznaczę, że przychód dla osób, które nie prowadzą biznesu to jest taka kwota, od której niestety trzeba jeszcze zapłacić podatki, odliczyć koszty i zapłacić podatek VAT. Na dzień dzisiejszy przychód Design Practice w 2022 roku to 2 miliony 664 tysiące. Także wygenerowałyśmy taki obrót w naszej firmie i możemy powiedzieć z tego miejsca, że jesteśmy z tego wyniku szalenie dumne i jako przedsiębiorcze kobiety dostałyśmy naprawdę dużego powera do tego, żeby zacząć też poważnie myśleć o naszych kolejnych inwestycjach. Warto też powiedzieć, że ten rok był dla nas mega na maksa intensywny. No i oczywiście ten przychód sam się nie zrobił. To znaczy my włożyłyśmy ogrom, naprawdę ogrom pracy. I te liczby oczywiście dają nam wielką satysfakcję, ale też warto powiedzieć trochę o tej ciemniejszej stronie biznesu, że pracowałyśmy za dużo, zdecydowanie i praktycznie nie miałyśmy wakacji. Jak to Paulina świetnie określiła w rozmowie zanim weszłyśmy na antenę, że wypalenie zawodowe stoi u naszych drzwi i macha, więc jest gorąco. Ale mamy tego świadomość i bardzo chcemy tego uniknąć, więc też mamy poczucie, że najwyższa pora trochę zwolnić obroty. Dlatego też chcemy zbudować większy zespół, gdzie będziemy się też mogły podzielić trochę naszymi zadaniami i jednak też mieć czas na odpoczynek, zasłużony odpoczynek zdecydowanie. I też ten przychód dał nam takie poczucie stabilizacji, bezpieczeństwa, bo wcześniej jak Paulina mówiła, działałyśmy od projektu do projektu, trochę się też zabezpieczając na takiej zasadzie, że nie chciałyśmy się wpakować w jakieś większe inwestycje, bo nie wiedziałyśmy, czy nam się to zwróci. Nie chciałyśmy też czegoś komuś obiecać, chociażby w kontekście zatrudnienia. Dlatego zdecydowałyśmy się zbudować większy zespół wtedy, kiedy będziemy się czuły stabilnie finansowo. Nastąpił taki moment. Dlatego też właśnie, jak już wspomniałyśmy na początku, coraz, coraz szerzej otwieramy nasze ramiona i w naszym zespole jest już Marta i Maja, a chcemy też zatrudnić kolejną osobę, która odciąży nas w pewnych obowiązkach.

Paulina:
Tak więc ten rok był takim szaleńczym budowaniem w wielkim entuzjazmie, ale ma też to swoją cenę, czyli zmęczenie, krótko mówiąc, bardzo duże. I też chciałyśmy wam o tym powiedzieć, żeby nie było tak różowo, że tylko jest wspaniale i świetne wyniki, no bo jednak też musiałyśmy za to zapłacić. Ten przyszły rok może być dla nas fajną szansą na to, żeby sobie poukładać ten balans, którego nam zabrakło w tym roku 2022.

Ulubione hasła 2022 roku

Aga:
Tak jest! To przejdźmy może teraz do naszych ulubionych haseł ubiegłego roku, czyli 2022. Paulina może zaczniesz?

Paulina:
Tak. Jednym z nich jest Agile. Razem z Agą mamy taką filozofię działania zwinnego. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybko reagować i dostosowywać nasze pomysły do potrzeb. Do naszej społeczności. No i też dużą wagę w tym gra to, że jesteśmy we dwie i możemy te decyzje podejmować właśnie tak sprawnie. Mamy też podobne podejście do wielu rzeczy, więc mamy ten komfort, że nie musimy czegoś obgadywać dziesięć razy, bo po prostu czasem wiemy, albo łatwiej chyba nam jest iść na kompromisy, niż wydaje mi się w przypadku wielu innych par, biznesów, jakiś spółek. U nas jakoś tak w miarę gładko to przechodzi, więc właśnie podejmujemy te decyzje zwinnie. No i takie przykłady, żeby to Wam zobrazować. Zanim zdecydujemy się na stworzenie jakiegoś produktu, na przykład produkcji kursu Digital Designer, robimy szereg kroków, żeby w ogóle sprawdzić, czy jest zainteresowanie, czy jest sens. Mimo, że już mamy duże doświadczenie na rynku edukacyjnym, działamy od ośmiu lat w edukacji, więc wiemy też, czego potrzebują ludzie. Widzimy to, widzimy na mediach społecznościowych, widzimy wśród naszych znajomych i mamy już intuicję wyrobioną. Ale jednocześnie wolimy sprawdzić, zanim poświęcimy na coś trzy czy cztery miesiące naszego życia. Więc przechodzimy takie kolejne etapy, zanim w ogóle zaczniemy przedsprzedaż, czyli mamy np. takie progi, że jeżeli ileś osób wypełni ankietę, w ogóle weźmie udział w tym badaniu, no to my dopiero wtedy widzimy, że jest zainteresowanie i podejmujemy kolejne kroki. I tak samo było w przedsprzedaży. Miałyśmy próg stu osób i stwierdziłyśmy, razem z Tomkiem tak ustaliliśmy, że jeżeli kursu nie kupi 100 osób, to po prostu nie ma sensu go produkować. Wtedy zwrócimy pieniądze i i zajmiemy się czymś innym. Na szczęście było zupełnie inaczej. Przekroczyliśmy tę liczbę ponad pięciokrotnie. Na etapie przedsprzedaży, jak jeszcze kursu nie było, była tylko obietnica, więc mogliśmy bez żadnych wątpliwości zająć się produkcją kursu i przygotowaniem całego doświadczenia dla Was. Podobnie jest z budowaniem zespołu. Wolimy zazwyczaj rozpoczynać współpracę na zasadzie takiej współpracy projektowej, żeby zobaczyć na małych rzeczach, jak nam się razem z kimś pracuje. I też ważna jest dla nas atmosfera w pracy i jakieś takie wspólne podejście. Też mamy ogromne szczęście do ludzi i dzięki temu, że tak podchodzimy do pracy, do współpracy na luzie, to w zasadzie nie ma jakiś takich sytuacji bardzo trudnych, kwasowych. Możemy po prostu na luzie taką współpracę kontynuować lub nie. No i jak chcemy z kimś kontynuować, to po prostu ją poszerzamy i to jest bardzo... daje nam taki komfort zarówno jednej jak i drugiej stronie i taki luz bez jakiegoś takiego napięcia. Wydaje nam się, że to jest dobra strategia. Na razie super to działa. Zresztą my same w ten sposób działamy. Same w ten sposób się dotarłyśmy przez wiele lat pracując tak naprawdę razem na zasadzie właśnie takich projektów, poszerzając i poszerzając tą współpracę. Oczywiście mówiłyśmy o tym znowu w dziesiątym odcinku, więc możecie sobie posłuchać jak to się zaczęło i w ten sposób też budujemy powolutku naszą firmę.

Drugim takim słowem ważnym dla nas jest gospodarność. To jest jedno z moich ulubionych haseł. Jestem jego fanką. No właśnie, bo czasami jest tak, że jak coś idzie dobrze, to człowiek wpada w taką pułapkę, że ok, no to teraz tutaj zrobimy coś niesamowitego, wydamy dużo kasy, zrobimy ogromne inwestycje. A my wolimy zastanowić się na spokojnie. Mimo że Digital Designer i w ogóle ten rok cały był dla nas ogromnym sukcesem kasowym, to staramy się trzymać te wydatki w ryzach. Nie lubimy wydawać pieniędzy, jeżeli to nie jest potrzebne. Jednocześnie lubimy, jeśli jest to potrzebne. Więc wydajemy bardzo dużo pieniędzy np. na narzędzia, które pozwalają nam na to, żeby zbudować dobre doświadczenie dla Was, bo to jest dla nas najważniejsze. Dobre doświadczenie edukacyjne, dobre doświadczenie w trakcie właśnie sprzedaży, w ogóle kontaktu z nami i w ten sposób do tego podchodzimy. Po prostu nie chcemy wydawać pieniędzy bezmyślnie, tylko raczej staramy się do tego podchodzić bardzo rozsądnie i inwestować w to, co jest akurat w tym momencie dla nas najważniejsze i co może przynieść jeszcze większy rozwój. Więc jesteśmy już poważnymi businesswoman. Tak naprawdę każdego dnia uczymy się czegoś nowego z zakresu zarządzania firmą, finansów. Dlatego też podchodzimy do tego z ostrożnością, bo tak to jest właśnie we własnym biznesie, że za własne błędy płaci się własnymi pieniędzmi. I to jest bardzo bolesne.

Wnioski na podstawie minionego roku

Aga:
Tak, ale przynajmniej uczy, uczy naprawdę. Są to cenne lekcje. Tak, jest! Dobrze, to proponuję, żebyśmy przeszły teraz do ważnych wniosków, które poczyniłyśmy na podstawie minionego roku. Myślę, że pierwszy z nich to: konsekwencja to klucz i podcast jest na to najlepszym przykładem. Zobowiązałyśmy się, że będziemy publikować go pierwszego dnia każdego miesiąca. Tak się też stało, dotrzymałyśmy tej obietnicy i ta konsekwencja zaprocentowała na tyle, że zdecydowałyśmy się zwiększyć częstotliwość tych odcinków dwukrotnie. I od pewnego momentu, zdaje się, że od maja albo czerwca publikujemy dwa razy w miesiącu - pierwszego i 15. dnia każdego miesiąca. Też nie ukrywamy...

Paulina:
Chyba nawet od kwietnia.

Aga:
Aaa to nawet od kwietnia. No nie ukrywamy, że też te Wasze wiadomości i miłe słowa bardzo nas do tego tak podbudowały i zmotywowały. I też widzimy, że ta konsekwencja się opłaca, bo faktycznie coraz więcej osób daje nam znać, że trafiło na nasz podcast. Niektórzy w ogóle wcześniej nie znali nas jako Design Practice, a trafili właśnie poprzez jakieś wyszukiwarki podcastowe, więc strasznie się z tego cieszymy. I też bardzo dziękujemy wszystkim osobom, które się do nas odzywały czy chociażby zostawiły ocenę na platformach podcastowych, do czego ciągle zapraszamy, bo Wasz feedback jest dla nas mega cenny oraz pozwala dotrzeć do innych osób, pozwala zwiększyć zasięgi. Kolejny wniosek jest taki, że widzimy jak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak są duże koszty prowadzenia biznesu online. Gdzieś tam czujemy, że jest taka mentalność, że biznes online to jest takie robienie czegoś z niczego, bo świat cyfrowy jest nie namacalny, nie możemy go tak łatwo zmierzyć. I też czujemy, nawet po rozmowach ze znajomymi, którzy się dziwią, jak dużo musimy inwestować właśnie chociażby w narzędzia, że hostowanie wideo nie jest za darmo, że trzeba za to płacić i to naprawdę słono, więc warto podkreślić, że biznes online oczywiście daje bardzo dużą elastyczność i my wiemy od samego początku naszych działań, że nie chciałybyśmy prowadzić biznesu z produktami fizycznymi. To totalnie nie my i głowa nas boli, że musiałybyśmy jakiś tam magazyn, składowanie, logistyka. Oj nie! Zupełnie nie, zupełnie nas to nie kręci. Więc biznes online na pewno ma te plusy, no ale z drugiej strony to też nie jest tak, że wszystko w Internecie jest za darmo i często nie pomyślelibyście, nie pomyślałybyście, ale niektóre narzędzia są naprawdę drogie, a my ich bardzo potrzebujemy do tego, żeby serwować Wam doświadczenia edukacyjne z najwyższej półki. Warto też wspomnieć, że nie mamy żadnego inwestora, nie mamy. Nie korzystamy z żadnych grantów ani sponsorów. I wszystkie te działania, które widzicie na co dzień, także podcast finansujemy z własnej kieszeni. Więc gospodarność, o której wspomniała Paulina, jest dla nas super istotna, bo musimy rozsądnie podchodzić do wszelkich wydatków i cenimy sobie właśnie taką niezależność i rozwijanie się we własnym tempie w taki sposób, jaki my chcemy. Więc musimy być po prostu bardzo uważne na to, jak gospodarujemy naszymi własnymi pieniędzmi.

Paulina:
Tak! Ten rok, w zasadzie zawsze tak było, ale ten rok nas jeszcze tak utwierdził w tym przekonaniu, że ten organiczny rozwój jest naprawdę bardzo korzystny dla nas, bo możemy coś robić po swojemu. I właśnie ponieważ bardzo dobrze się dogadujemy i mamy szczęście też do ludzi, z którymi pracujemy, możemy robić to powoli, bez wielkich szaleństw inwestycyjnych. Możemy sprawdzać różne rzeczy krok po kroku. Nikt nam nie stoi też nad głową i nie musimy gdzieś tam być zakładniczkami jakiś statystyk, tabel i wyników, tylko możemy zwolnić wtedy, kiedy chcemy i przyspieszyć wtedy, kiedy chcemy. Raczej nie zwalniamy, co też jest dla nas jakąś nauczką, żeby może czasem to jednak zrobić, ale same o tym decydujemy, więc to jest dla nas mega ważne. I to jest taki wniosek na przyszłość, no że warto to kontynuować. No i ostatnia rzecz z takich wniosków: urlop jest rzeczą świętą. W tym roku niestety popełniliśmy ten błąd, że nie zadbałyśmy o to wystarczająco dobrze. I że jeżeli się nie zaplanuje urlop, to go po prostu nie ma, bo zawsze jest coś do zrobienia. Takie odkrycie! Zawsze jest coś do zrobienia we własnej firmie i można tak naprawdę siedzieć 24 godziny na dobę i nie zamykać komputera. Więc uczymy się też trochę odpuszczać. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku nam to się uda też z pomocą naszego zespołu. No i bardzo po prostu żałowałyśmy obie, bo to jednak się odbiło też na naszym zdrowiu i na zdrowiu psychicznym. Oczywiście to wpływa na wszystko później. Człowiek potrzebuje więcej odpoczywać niż my w tym roku.

Aga:
Zdecydowanie! Tego Ci życzę, Paulinka, na 2023. Właśnie więcej urlopu, czasu na odpoczynek. Dobra, no to co było dla nas trudne. Bo to też nie jest tak, że te nasze działania są usłane różami i są też sytuacje, w których musimy się zastanowić nad czymś, zatrzymać, przegadać albo próbować coś pozmieniać. Trudne było dla nas to, że ten miniony rok był mega wyczerpujący, co już mieliście okazję usłyszeć i poświęciłyśmy naprawdę ogrom czasu na zbudowanie strategii marketingowej dla kursu Digital Designer. I też mamy taką refleksję, że właśnie ta nasza energia też nie jest nieskończona. Dlatego to wsparcie zespołu jest nieodzowne, jeśli chcemy skalować nasze działania. A chcemy, bo wierzymy bardzo. Mamy taką misję, żeby zmieniać jednak oblicze edukacji w Polsce, a może i nie tylko. Więc ta konieczność włożenia bardzo dużo energii i pracy zdecydowanie była trudnym akcentem w tym roku. Trudne jest też dla nas to, że nie wszystkie narzędzia, których używamy, spełniają nasze potrzeby. I czasem musimy też szukać różnych optymalizacji kosztów, rozglądać się. Wielokrotnie wracamy do pewnych tematów i rozważamy alternatywę. Bo też warto pamiętać, że ta rosnąca skala to jest błogosławieństwo, bo znaczy, że rośnie nasz biznes, wszystko się dobrze kręci, ale z drugiej strony to też jest spore wyzwanie, bo musimy też monitorować to, czy narzędzia dają radę utrzymać taki ruch, czy nic się kolokwialnie nie wywala, więc musimy być bardzo ostrożne też w kontekście właśnie doboru narzędzi. I ten rok nam pokazał, że większa skala niesie ze sobą pewne konsekwencje. Musimy mieć ten temat ciągle na tapecie i tak naprawdę nie ma dnia, kiedy byśmy sobie nie wysłały czegoś na kanale „inspiracje ” na naszym Slacku wewnętrznym, bo obserwujemy to, co się dzieje w branży i gdzieś tam mamy radar na to, co nowego powstaje, żeby zapewnić Wam jeszcze lepsze doświadczenia.

Paulina:
No i też nie miałyśmy wystarczająco dużo czasu na naukę, na taki rozwój, bo miałyśmy tyle... robota nam się paliła w rękach, że tak powiem. W sumie to super. Super się cieszymy też z tego, ale bardzo byśmy chciały w przyszłym roku sobie zagospodarować czas na to, żeby się rozwijać. Chociażby w growth marketingu, który bardzo lubimy i chcemy zdecydowanie poświęcić na to więcej czasu, żeby odkrywać nowe rzeczy i żeby móc budować dla Was jeszcze lepsze doświadczenia. No bo też taka perspektywa bardziej z boku, bardziej na zasadzie uczenia się to myślę, że też bardzo dużo wniesie do naszego biznesu, jak będziemy miały po prostu na to czas. No to możemy Wam teraz powiedzieć o tym, jakie mamy plany. Troszkę już powiedziałyśmy w tym tym, co mówiłyśmy poprzednio, ale teraz tak podsumujmy to. Nowością jest nasz nowy branding, który nadchodzi już. Tworzy je dla nas wspaniałe studio. Będzie naprawdę super! Już nie możemy się doczekać. I to jest właśnie też przykład tego agile'owego działania, o którym Wam wspominałyśmy. Bo ten branding, który teraz mamy, stworzyłyśmy same na nasze aktualne wtedy potrzeby. Teraz już widzimy, że potrzebujemy czegoś więcej. Dlatego oddałyśmy się w ręce ekspertów i ekspertek od brandingu. Więc mega się cieszymy. Ale minął rok i poczułyśmy, że to jest odpowiedni moment, żeby to wdrożyć. Nie robiłyśmy tego od razu. W każdym razie jesteśmy tym bardzo podekscytowana. Już nie możemy się doczekać, żeby Wam pokazać, jakie będą rezultaty w przyszłym roku. Koniecznie śledźcie naszego Instagrama @DesignPracticePL, gdzie będziemy Wam pokazywać jak ten branding powstaje. Może trochę kulisów zdradzimy już niedługo. Pracujemy też nad kompleksowym kursem UX, o który pyta nas bardzo wiele osób. Pytacie nas i w mailach, i w listach, i na Messengerze. I mamy nadzieję, że trochę ten kurs wyważy drzwi dotychczasowej edukacji w tym obszarze. Na razie nie chcemy zdradzać zbyt wiele szczegółów, ale prosimy Was o chwilę cierpliwości. Chcemy się bardzo dobrze przygotować do tego kursu, żeby naprawdę spełnić oczekiwania zarówno uczestników, jak i rynku, żeby był bardzo dobrze dopasowany. Więc już niedługo może ogłosimy jakieś newsy na ten temat. Na tapecie mamy też kolejną edycję kursu Digital Designer z Tomkiem Biskupem. Planowaliśmy ruszyć z kolejną edycją jesienią, ale mamy tak dużo zapytań, że zdecydowaliśmy się, że uruchomimy jeszcze edycję wiosenną, więc to już za chwilę będziemy ogłaszać dokładne terminy. Planujemy też nowe kurs z Tomkiem Biskupem. Kurs z prototypowania, o którym Tomek też wspominał trochę zarówno podczas Q&A, jak i podczas webinarów, więc to będzie takie fajne uzupełnienie Digital Designera dla tych z Was, którzy chcą się rozwijać w prototypowaniu i jeszcze lepiej współpracować z programistami, czy lepiej pokazywać swoje idee klientom. Na razie nie planujemy kolejnych konferencji, na pewno nie na żywo. Skupiamy się w tym momencie na kursach, ale bardzo byśmy chciały organizować małe spotkania na żywo dla naszej społeczności. I takie ostatnie spotkanie, które zrobiłyśmy w tym roku, bardzo dużo energii nam dało, więc myślimy o takim formacie na meetupy. Jeszcze nie jest to takie zupełnie określone, jak chcemy to zrobić, ale w przyszłym roku myślę, że to się wydarzy. No i też to, co jest dla nas bardzo ekscytujące to, że chcemy wejść na rynek anglojęzyczny z naszymi działaniami. No i też tak jak Wam wspominałyśmy, cały czas chcemy pracować nad tym zaangażowaniem w przerabianiu naszych materiałów edukacyjnych, bo mimo że mamy bardzo dobre wyniki i właśnie te 36% ukańczalności kursu, o których Wam wspominałyśmy, to jednak widzimy, że jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia w tym zakresie i będziemy nad tym pracować i też pracujemy właśnie nad narzędziami, które nam umożliwią to, żeby wam ułatwić to uczenie się i ułatwić Wam kończenie tych kursów, dzięki czemu Wy będziecie mieli lepsze rezultaty i zmiana pojawi się w Waszym życiu.

Ciekawostki o podcaście Design Practice

Aga:
To teraz pora na ciekawostki, ciekawostki o podcaście. Może zacznę od tego, co teraz mi przyszło do głowy, że często ludzie piszą nam, że... pytają się w ogóle czy jesteśmy siostrami i piszą, że nie mogą odróżnić naszych głosów, co jest dla nas w ogóle bardzo ciekawe, bo my tak tego nie postrzegamy. Ale gdybyście mieli wątpliwości, to teraz mówię ja, Aga, a przed chwilą mówiła Paulina. Paulina, powiedz coś tak dla porównania.

Paulina:
Tak, to ja, Paulina To jest mój głos. Chociaż trochę zatkany, bo mam katar, ale...

Aga:
Mamy nadzieję, że może z kolejnym rokiem będzie Wam łatwiej rozpoznawać, która akurat włącza się w rozmowie. To co jest jeszcze ciekawe, to że w naszym podcaście wzięło udział dwudziestukilkoro gości, a z siedmioma z nich nigdy nie widzieliśmy się na żywo. To jest ciekawe, bo pomimo wszystko mamy kontakt ze sobą i właściwie to nagranie podcastu umożliwiło nam zbudowanie fajnej relacji. Jesteśmy też mega za to wdzięczne. Oczywiście podcast to też różne potyczki techniczne i  dwa, trzy razy mierzyłyśmy się z takimi poważnymi sytuacjami, gdzie bardzo potrzebowałyśmy pomocy dźwiękowca i ratował nas Piotrek. I pozdrawiamy Piotrka z tego miejsca. Piotrek też jest taką osobą, z którą współpracujemy tak projektowo. Zdarza się też tak, że kiedy poznajemy kogoś pierwszy raz, kiedy akurat jesteśmy razem gdzieś z Pauliną i poznajemy jakąś osobę na jakimś wydarzeniu branżowym chociażby, ale też niekoniecznie, bo po prostu między jakoś tam znajomymi, to wystarczy czasem jedno spojrzenie między nami i równocześnie rzucamy sobie hasło, że zapraszamy tą osobę do podcastu, bo czujemy gdzieś tam, że poznajemy na naszej drodze bardzo dużo ciekawych osób, które robią ciekawe rzeczy. No i właśnie nasza lista gości, których chcemy zaprosić do podcastu jest naprawdę długa. Zdecydowanie dłuższa niż nasze moce przerobowe i kalendarz. Ale mimo wszystko, jeśli chcecie, macie jakieś życzenia, jeśli chcielibyście kogoś usłyszeć w naszym podcaście, to koniecznie piszcie czy na Instagramie @DesignPracticePL czy na naszego maila hello@designpractice.pl. Bardzo chętnie dowiemy się, kogo byście widzieli w naszych odcinkach. Możemy dodać, że planujemy też trochę takie mini odświeżenie naszego formatu i oczywiście w dalszym ciągu będziemy zapraszać osoby z różnych dziedzin. Będziemy poruszać tematykę zarówno designersko-technologiczną, jak i biznesową, bo to jest to, co w naszej duszy gra.

Paulina:
Tak jest! W naszych planach na kolejny rok, jeszcze o tym zapomniałyśmy powiedzieć, jest znalezienie partnera do podcastu. Więc jeżeli np. pracujecie w firmie, która mogłaby z nami współpracować, albo znacie kogoś, kto chciałby z nami współpracować, to zapraszamy serdecznie. Możecie napisać do nas maila. I tyle z podsumowań i planów. Bardzo Wam dziękujemy za bycie z nami przez te 21 odcinków. Dziękujemy naszym wszystkim gościom, naszym gościniom. Zawsze powtarzamy sobie z Agą, że w zasadzie ten podcast to jest dla nas czysta przyjemność. Dzięki temu możemy rozmawiać z naprawdę wspaniałymi gośćmi. A jeszcze, że ktoś chce tego posłuchać to w ogóle jest super wartość dodana i mega się z tego cieszymy. Jesteśmy Wam bardzo wdzięczne! Na przyszły rok też planujemy bardzo fajnych gości. Już nie możemy się doczekać. Szykujemy dla Was sporo ciekawej wiedzy, więc zostańcie z nami i jeżeli macie jakieś sugestie zarówno na to kogo zaprosić, jak i może jakieś zmiany w naszym podcaście, będziemy troszeczkę zmieniać format, troszkę będziemy odświeżać go. Więc jeżeli macie pomysł na to, jakieś sugestie, co mogłybyśmy zmienić, to jesteśmy na to bardziej niż otwarte.

Aga:
Tak jest! I mamy oczywiście na koniec jeszcze jedną prośbę, żebyście zostawili ocenę pod naszym podcastem. To pomaga nam po prostu dotrzeć do większej liczby osób. Oczywiście bardzo też nam na tym zależy, bo staramy się, żeby te podcasty zawierały ciekawą wiedzę, żeby też Was inspirowały, motywowały do działania. I będziemy za to ogromnie wdzięczne. A tymczasem życzymy Wam wszystkiego dobrego w Nowym Roku. Przede wszystkim dużo wypoczynku, bo to jest też coś, czego same sobie życzymy. Oczywiście energii takiej pozytywnej, która nastroi Was do może eksploracji jakiś nowych obszarów i działań. No i tego, żeby jednak pamiętać, że komputer to nie wszystko. I do zobaczenia przy kolejnych okazjach. Możecie śledzić nasze inicjatywy i zapraszamy Was oczywiście też do zapisu na nasz newsletter designpractice.pl - będziemy Was na bieżąco informować o nowych odcinkach podcastu, o tym kiedy rusza kolejna edycja kursu Digital Designer, no i właśnie o tych kolejnych nowych działaniach.

Paulina:
Tak jest! Trzymajcie się!

Aga:
Paaa!

👂
Posłuchaj innych odcinków podcastu

ZGarnij materiały

Dołącz do społeczności 20 tysięcy designerek i designerów 🤯 i otrzymaj „Finansownik freelancera” i nasz super „Ćwiczeniownik UX’’, zupełnie za fri! 🎉 Co 2 tygodnie wyślemy Ci też newsletter pełen konkretów z obszaru product designu! 😍


Zapisując się, akceptujesz politykę prywatności.

.