Witaj w przyszłości designu! 🔮
W tym wpisie zanurzamy się w fascynującym świecie, gdzie kreatywność spotyka innowacje, a UX łączy się z wyrazistymi interfejsami.
Rok 2024 obiecuje nam dynamiczny rozwój w web, UX, UI i brand designie wprowadzając do gry nowe technologie i pomysły, które zrewolucjonizują sposób, w jaki doświadczamy cyfrowego świata.
Przygotuj się na podróż pełną wciągających trendów, które nie tylko przykuwają uwagę, ale także dodają niebanalnego smaku standardom projektowania.
Oto nasz przewodnik po najgorętszych trendach w designie na 2024 rok! 🚀
🎨 UX/UI design
Co wiemy? Ano to, że interfejsy muszą być angażujące. I to teraz jest na topie! To, na czym nam najbardziej zależy, to zatrzymanie uwagi odbiorcy i wciąganie go wgłąb strony. Tym zwiększamy konwersję i budujemy dobre doświadczenie z marką.
Jak będziemy nad tym pracować w 2024? 👇
🤖 Augmented reality
Nowoczesna technologia rzeczywistości rozszerzonej pozwala stworzyć naprawdę wciągające produkty cyfrowe, które znacznie zwiększają interakcję, zaangażowanie odbiorcy i konwersję.
I jak możesz to wykorzystać w designie? Różnorodnie!
Dobrym przykładem tutaj są wirtualne spacery po nieruchomościach, albo wirtualne przymierzanie okularów na ekranie urządzeń cyfrowych. 👓
🚶♀️ Wirtualny spacer po wystawie w muzeum brzmi śmiesznie? A nie powinno!
Dzięki AR jest to jak najbardziej możliwe. Połączenie technologii z kulturą i sztuką może przynieść niesamowite efekty, a zwłaszcza, gdy chce się przykuć uwagę młodszego pokolenia.
AR może też dodatkowo wspomóc kupujących, dając im możliwość testowania, jak dany mebel/kolor ściany/dekoracja sprawdzi się w ich wnętrzu. 🏠
🕹️ Mikrointerakcje
Mikrointerakcje to obecnie totalny must-have. 🙌 W sumie to rzadko już widuje się profesjonalne strony, które z nich nie korzystają.
Dlaczego? Nie tylko zwiększają zaangażowanie, ale też:
→ zapewniają natychmiastową walidację użytkownikowi, np. czy dany przycisk jest klikalny,
→ pomagają oszczędzić miejsce (nie potrzebujesz dodatkowych komunikatów),
→ skracają ścieżkę konwersji (bo czynią interfejs bardziej przejrzystym),
→ znacznie urozmaicają obcowanie z produktem cyfrowym.
To mała rzecz, która przynosi niemałe rezultaty. Czasem prosta mikrointerakcja ładowania strony robi różnicę – użytkownik wie, że strona działa, tylko musi chwilę poczekać na jej załadowanie.
📺 A o mikrointerakcjach sporo możesz nauczyć się za darmo w naszych bezpłatnych lekcjach interaction designu – o tutaj.
🗣️ VUI, czyli voice user interfaces
Coraz więcej urządzeń jest tworzonych tak, aby odpowiadać na polecenia głosowe. A więc rośnie też zapotrzebowanie na odpowiednie interfejsy!
Sporą popularnością cieszą się urządzenia typu smart – aktywowane głosem. To na przykład Aleksa, która zgasi Ci światło w sypialni, gdy ją o to poprosisz, albo asystent Google, który włączy klimatyzację.
Użytkownicy stają się coraz bardziej otwarci na interakcje z taką technologią. A VUI kierujemy w stronę, gdzie łączy się je chętnie z ciekawymi interfejsami graficznymi. 🙌
🧠 AI, czyli sztuczna inteligencja
Od spersonalizowanego feedu po przewidujące zachowania swoich użytkowników interfejsy – integracja sztucznej inteligencji umożliwia tworzenie produktów zdolnych do analizy, bardziej skoncentrowanych na użytkowniku i jego cechach.
Przyszłość projektowania opiera się na ścisłej współpracy między ludźmi a AI właśnie. Designerzy mają za zadanie zaprojektować środowisko dla tej relacji, podczas gdy AI dostarcza narzędzi do analizy danych i dynamicznego dostosowywania produktów cyfrowych.
🤓 Psst! Ciekawi Cię, kto i jak przewiduje trendy? Opowiada o tym Ola Kulińska, w 22. odcinku Design Practice. Koniecznie zajrzyj! ❤️
🌐 Web design – projektowanie stron internetowych
A co nas czeka w web designie? 👀
I tutaj mamy kilka typów:
1️⃣ wyraźnie zaznaczone boxy na stronach,
2️⃣ glassmorphism, czyli efekt szkła, półprzezroczystość, rozmycie i cienie, które nadają elementom szklany, trójwymiarowy wygląd,
3️⃣ jak cyfra trzy, to i projekty 3D! 3D i minimalizm to super sposób na balans pomiędzy głębią, a prostotą projektów,
4️⃣ dynamiczna typografia [ruchoma, kinetyczna, animowana] i duży, oversized tekst,
5️⃣ interaktywny storytelling, czyli dodawanie elementów na stronie, które będą przeprowadzać użytkownika przez jej strukturę w czasie rzeczywistym (to mogą być proste animacje),
6️⃣ *motion effects! Czyli to, co uwielbiamy – subtelne animacje, mikrointerakcje, przesuwające się elementy.. Podobnie jak w UX/UI. 🔮
Web design w 2024 roku zdecydowanie skłania się ku kombinacji funkcjonalności, niebanalnej estetyki i interaktywności. ✨
💡 Ciekawostka – jaki kolor króluje w 2024?
Pantone’s colour of the year for 2024: Peach Fuzz!
Jak to określił Pantone:Subtelnie zmysłowy, PANTONE 13-1023 Peach Fuzz to ciepły, brzoskwiniowy odcień, który daje klimat życzliwości i czułości, symbol troski, współpracy i dbałości o społeczeństwo.
Lekko vintage, wyraża przeszłość, ale w nieco nowoczesnym ujęciu. Naszym zdaniem świetnie sprawdzi się zarówno w rzeczywistości, jak i online. 🙌
A Ty co uważasz? Hot 🔥 or not? ❌
👩🎨 Brand design, czyli projektowanie marek
Przyjrzyjmy się też trendom, których powinniśmy wypatrywać w strategiach marek! To, co wymieniliśmy sobie w poprzednich akapitach bez wątpienia ma bardzo duże przełożenie. 🕵️
Wyróżniliśmy trzy:
✅ Autentyczność
W 2024 marki powinny stawiać na autentyczność. To oznacza, że stawiamy nacisk na transparentność wartości i praktyk biznesowych. I to też oznacza, że coraz bardziej marki powinny angażować się w relacje ze swoimi odbiorcami – dać się poznać, polubić, zbudować coś razem. Suchemu marketingowi mówimy nie! ❌
🌍 Sustainability, czyli zrównoważony rozwój
Planetę mamy jedną i o nią należy dbać z całych sił. O tym wie już większość konsumentów, dlatego coraz głośniej mówi się stop szybkiej modzie, przetworzonemu jedzeniu i nieetycznej produkcji. I temu trendowi muszą sprostać też marki – dbając o etykę, środowisko, ograniczone zużycie zasobów. W kontekście cyfrowym również, bo chcemy zmniejszać nasz ślad węglowy tak bardzo, jak jest to możliwe.
🪄 Motion design – po raz trzeci na pudle!
Będziemy szukać świeżych sposobów na autentyczność i wyrazistość. I idealnym sposobem na to jest szerokopojęty motion design! Ciekawa, kinetyczna typografia, albo animowane logo… Możliwości są niezmierzone. Serio. I to lubimy, bo coś się dzieje!
🍿 Zresztą zobacz tutaj, jak taki kinetyczny brading prezentuje się w akcji!
Także jeśli się czegoś uczyć w 2024 – to z pewnością projektowania interakcji i animacji. 🙌
🧑🎓 Chcesz nauczyć się interaction designu?
W naszej ofercie znajduje się kurs, który kompleksowo przedstawi Ci zagadnienia tworzenia animacji, interakcji i prototypowania. Interaction Designer pomoże Ci rozwinąć pożądany skillset, obok którego i klienci, i pracodawcy, nie przejdą obojętnie.
Co myślisz o tych trendach? A może czegoś brakuje na tej liście?
Koniecznie daj znać w komentarzu! ❤️