Zamień ten tekst na URL Webhooka

💼 O rekrutacji w IT

4 minuty
🗓
9 września
Maria
Gabrowska

W tym wpisie opowiemy Ci o zmianach, które w ostatnich latach zaszły na rynku pracy w IT. Oczywiście, przedstawimy Ci też cenne wskazówki dotyczące przygotowania CV, portfolio, a nawet podzielimy się kilkoma spostrzeżeniami na temat samego procesu rekrutacji. 🤌🏻

Jak znaleźć pracę w IT?

👀 Jak zmienił się rynek pracy?

Ostatnie lata przyniosły spore zmiany.  Z danych pracuj.pl i the:protocol wynika, że liczba aplikacji na ogłoszenia o pracę w obszarze IT dynamicznie zmienia się w zależności od poziomu doświadczenia wymaganego na stanowisku.

⭐️ Dla juniorów – rok temu na jedno ogłoszenie juniorskie (lub stażowe) przypadało średnio ponad 500 aplikacji. 🤯 Obecnie liczba ta spadła do ponad 250 zgłoszeń, co oznacza nieco mniejszą konkurencję wśród osób na entry level.

Niestety – takich ogłoszeń też jest statystycznie najmniej, między innymi przez trudności natury ekonomicznej. Duże firmy raczej koncentrują się na pozyskiwaniu klientów (o co obecnie nie jest tak łatwo), no i domykaniu obecnych projektów, niż rozwijaniu zespołów.

⭐️ Dla midów – liczba aplikacji na stanowiska z tym doświadczeniem wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat. Teraz średnio na jedno ogłoszenie dla mid-level UX designerów przypada około 120 kandydatów, podczas gdy dwa lata temu było to tylko 70.

Dzieje się tak między innymi dlatego, że osoby, które jeszcze parę lat temu na rynku IT stawiały swoje pierwsze kroki, w tym momencie nabrały wymaganego doświadczenia i pewności siebie, aby celować na bardziej wymagające stanowiska.

⭐️ Dla seniorów i ekspertów – w tym przypadku widzimy przede wszystkim największe zapotrzebowanie na najbardziej doświadczone osoby.

Co ciekawe, stanowiska menadżerskie cieszą się naprawdę wysokim zainteresowaniem – średnia liczba kandydatów na jedno ogłoszenie wynosi obecnie około 100, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do poprzednich lat.

Obecnie duża część rekrutacji wynika z rotacji na stanowiskach, a nie z otwierania nowych ról w zespołach.

🧳 Co z tą rekrutacją?

Głównym celem rekrutacji jest szybkie znalezienie osoby, która jak najlepiej pasuje do profilu stanowiska, a niekoniecznie najlepszego kandydata ze wszystkich dostępnych. Czasami np. odrzuca się osoby, których kwalifikacje są zbyt wysokie.

💡 Protip – aplikuj jak najwcześniej

Warto składać swoją aplikację jak najprędzej po opublikowaniu ogłoszenia przez firmę.

Dlaczego? Ano na przykład, jeśli rekrutacja trwa już tydzień i codziennie wpływa kilkadziesiąt CV (a tak jest), to po tych siedmiu dniach zostały już wyłonione osoby, które przejdą do drugiego etapu.

Z tego powodu nie wszystkie przesłane CV wylądują „na biurku” – kandydaci, którzy przejdą do kolejnych etapów, przez ten czas zostali już wybrani.

🧩 Dopasowanie doświadczenia i kompetencji – preselekcja

Rekruterzy i rekruterki szukają osób pasujących do profilu stanowiska, patrząc na doświadczenie i kluczowe umiejętności. Ważne są także takie czynniki jak branża, w której kandydat pracował, typ produktu oraz segment rynku (B2B, B2C).

Wybierane są osoby, których doświadczenie jest kompatybilne z wymaganiami stanowiska w obrębie danego zespołu.

To potrzeby zespołu często decydują o finalnym wyborze kandydata – czy bardziej wymagana jest znajomość konkretnych narzędzi, czy np. doświadczenie w danej dziedzinie.

🔮 Co się dzieje po preselekcji?

Po preselekcji raptem 10% wszystkich zgłoszeń trafia do team leadera, który ocenia nie tylko CV i ich cyfrowy dorobek (czyli portfolio), ale również ich osobowość, zawodową inteligencję i zaangażowanie. Te cechy nie do końca są widoczne bezpośrednio w CV.

CV działa jako pierwsze sito – pokazuje doświadczenie. A krzywa doświadczenia systematycznie spada po pierwszym roku. Dalej wyróżni Cię właśnie portfolio, które pokaże, kim naprawdę jesteś.

A dalej… cóż – dalej czekają Cię spersonalizowane zadania rekrutacyjne.

🤖 Czy rekruterzy korzystają z AI?

Tak, to prawda. Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do tak zwanej preselekcji CV, czyli oceny zgodności osoby kandydującej z profilem ogłoszenia.

Jednak nie jest to produkt doskonały. Owszem, to narzędzie, które pomaga, ale nie zastępuje pracy rekruterek i rekruterów. Rekomendowane przez AI osoby zwykle są jedynie punktem wyjścia – zwykle przeprowadza się dodatkową weryfikację aplikacji. Tak dla pewności. 👀

Jak pisać CV pod AI? 📄

Aby CV zostało zauważone przez sztuczną inteligencję, ważne jest, aby przedstawiało rzeczywiste umiejętności i doświadczenie. AI wybiera zgłoszenia na podstawie zawartych twardych danych.

Uwaga – kluczowa jest szczerość. Koloryzowanie lub podawanie nieprawdziwych informacji to nienajlepszy pomysł. Nawet jeśli CV przejdzie przez system, prawda wyjdzie na jaw np. w dalszych etapach rekrutacji [i zostawi Ci niekorzystne świadectwo], bądź w trakcie okresu próbnego. Uczciwe przedstawienie swoich kwalifikacji jest najlepszą strategią.

💡 Protip – zadawaj pytania i okaż proaktywność

Zaangażowany pracownik to bezcenny pracownik. Dlatego zadawanie pytań na temat specjalizacji czy kultury organizacyjnej firmy to super sposób na pokazanie swojej dociekliwości i tendencji do wychodzenia z inicjatywą.

Pytając o wartości firmy, jej misję czy szczegóły dotyczące stanowiska, pokazujesz, że jesteś osobą świadomą, która poważnie podchodzi do potencjalnej pracy.

Takie podejście nie tylko pomaga lepiej wyczuć, czy dana organizacja jest dla Ciebie odpowiednia, ale również sprawia, że rekruter Cię zapamięta – a to może zwiększyć szanse na pozytywne rozpatrzenie Twojej kandydatury.

🤌🏻 Jak przygotować portfolio i CV?

Bez względu na poziom doświadczenia, dobrze przygotowane CV i portfolio to podstawa.

A na co uwagę zwracają team leaderzy? Zobacz, co opowiada o tym Mateusz Martyn w 58. odcinku podcastu Design Practice. 👇

1️⃣ Uprość CV. Powinno być minimalistyczne, estetyczne, konkretne i jednoznaczne. Najlepiej, gdy jest w formacie PDF, bez nadmiernej formy graficznej.

Osoby, które rekrutują, zwracają uwagę na twarde fakty – daty zatrudnienia, pracodawców, zakres odpowiedzialności, obowiązki oraz umiejętności techniczne, a nie na Twój skill projektowy. Od tego są leaderzy zespołu, do którego aplikujesz. A oni raczej posiłkują się portfolio.

Ciekawym dodatkiem może być np. CV w formie wideo 🎥, jednak tylko jako dodatek do standardowej, udokumentowanej wersji. PDF łatwiej jest przeskanować i odhaczyć kluczowe elementy. Nagranie bardziej odda Twoją osobowość. 😌

2️⃣ Digitalowe portfolio powinno pokazywać Twoją umiejętność „sprzedania się” w organizacji. Skup się na jakości, a nie ilości. Warto pokazać, jak myślisz produktowo i jak rozwiązujesz konkretne problemy.

Oczywiście, portfolio powinno być przy tym odpowiednio zaprojektowane. PDFy odeszły do lamusa, a w branży digitalowej ceni się właśnie digitalowe realizacje.

Warto jest skorzystać z takich narzędzi jak Behance, Figma, Notion, czy Webflow, aby dodatkowo pokazać (niezwykle modną 🤌🏻) umiejętność korzystania z nowoczesnych technologii no-code.

Dość ciekawy case to zawarcie w portfolio… ścieżki jego tworzenia. Tego, jak adaptujesz je do zmian na rynku i dlaczego podejmujesz takie, a nie inne decyzje. Pokazać jak ewoluuje – i jak ewoluujesz Ty.

🚩 Uważaj na te błędy

Unikaj rozwlekłych opisów. Ale też nie spłycaj! Skup się na przedstawieniu clou procesu, a nie wyłącznie na efekcie końcowym.

Patrz szerzej na portfolio z różnych branż, takich jak aktorstwo czy agencje kreatywne, aby podpatrzeć ciekawe zabiegi prezentacji umiejętności i doświadczenia.

Dobra inspiracja to klucz! 🔑

😪 Co robić, gdy szukasz pracy już kilka miesięcy?

Przede wszystkim – nie poddawaj się!

Na bieżąco optymalizuj swoje CV, aby było jasne, konkretne i dostosowane do stanowiska, na które aplikujesz. Stwórz kilka iteracji portfolio i przedyskutuj je z Twoim otoczeniem (albo na naszej społeczności na Circle!). Zdobywaj doświadczenie na rozmowach kwalifikacyjnych – każde takie spotkanie to okazja do nauki, zrozumienia oczekiwań pracodawców i doskonalenia swoich umiejętności prezentacyjnych.

Cierpliwość i ciągła praca nad swoim profilem zawodowym z pewnością przyniosą efekty. :)