🤸♂️ RICE – czas na agile!
To popularne narzędzie do priorytetyzacji backlogu produktowego w projektach zwinnych. Pozwala na uporządkowanie zadań i funkcji pod względem ich ważności i wpływu na użytkowników. 🧑🤝🧑
RICE to skrót od:
1️⃣ Reach (zasięg), tj, liczba użytkowników, na których zadanie będzie miało wpływ.
2️⃣ Impact (wpływ), tj. poziom wpływu zadania na użytkowników lub firmę (szacowany w zakresie 1-3).
3️⃣ Confidence (pewność), tj. pewność oszacowania wpływu i zasięgu (przedział 0-100%).
4️⃣ Effort (wysiłek), tj. oszacowany czas i zasoby potrzebne do realizacji tegoż zadania.
RICE ma swoje plusy, np:
➕ jest prosta do zrozumienia,
➕ umożliwia obiektywną ocenę zadań,
➕ skupia się na wartościach dla użytkownika i firmy.
Aleee ma też wady, np:
➖ trudności w oszacowaniu niektórych czynników (zwłaszcza tych umownych, tj. wpływu i pewności),
➖ może nie być odpowiednia dla wszystkich typów projektów.
🤔 Jak oceniać czynniki RICE?
Jak zawsze, spieszymy z wyjaśnieniami! 🏃♀️💨
1️⃣ Parametr Reach (zasięg):
- Określ liczbę użytkowników, na których zadanie będzie miało wpływ.
- Uwzględnij zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich użytkowników.
- Użyj tej samej jednostki dla wszystkich zadań (np. liczba użytkowników, liczba kont).
2️⃣ Parametr Impact (wpływ):
- Określ poziom wpływu zadania na użytkowników lub na firmę.
- Użyj skali (np. 1-3, niektórzy stosują też dodatkowo ćwiartki i połówki) lub słownych opisów (np. niski, średni, wysoki).
- Weź pod uwagę zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki zadania.
3️⃣ Parametr Confidence (pewność):
- Określ pewność Twoich szacunków.
- Użyj skali procentowej (np. 50%, 80%, 100%). Poniżej 50% to już bardzo niskie oszacowanie, a z fusów wróżyć nie chcemy. ❌ Celuj od 50% w górę.
- Weź pod uwagę dostępność informacji, doświadczenie zespołu i złożoność zadania.
4️⃣ Parametr Effort (wysiłek):
- Oszacuj czas i zasoby potrzebne do realizacji zadania.
- Użyj tej samej jednostki dla wszystkich zadań (np. Story Points, man-days).
ℹ️ Wartość Story Point odnosi się wyłącznie do zadań wykonywanych przez konkretny zespół. Opisuje standardową prędkość realizacji zadań, może to być np. 6 godzin i 15 minut.
Man-day to jeden dzień roboczy jednej osoby.
- Weź pod uwagę wszystkie etapy realizacji zadania, od rozpoczęcia do zakończenia.
🤓 Jak to liczyć?
- Wynik RICE możesz obliczyć za pomocą prostego wzoru 👇
- ℹ️ RICE = (Reach x Impact x Confidence) / Effort
Wyższy wynik RICE = wyższy priorytet.
Pamiętaj jednak, że otrzymany wynik jest tylko sugestią, której więźniami nie jesteśmy! ❌
PM może ostatecznie zdecydować o innych priorytetach, niż wskazuje wynik.
📐 Pora na obliczenia!
Jak to wygląda w praktyce? 👇
Załóżmy, że mamy dwa zadania, no i musimy z nich wybrać to bardziej priorytetowe. Omówmy na przykładzie gierki online.
👉 Dodanie funkcji logowania.
- Reach szacujemy na 10 000 użytkowników,
- Impact, czyli wpływ, na wysoki (logowanie to cenna funkcja – pozwoli użytkownikom np. zapisywać postępy w grze, a my w zamian otrzymujemy ich dane),
- Confidence, no to ofc we’re confident ✨
- Effort określamy na 7 dni.
lub…
👉 Implementacja systemu płatności do tejże gry. Taka funkcja pozwala wykupywać możliwości customizacji postaci, np. dodatkowe ubrania.
- Reach przyjmujemy jako 2000 użytkowników (zdecydowanie mniej osób korzysta z gier online odpłatnie),
- Impact przyjmujemy jako krytyczny (to nasze źródło zarobków 🤯),
- Confidence – jesteśmy tego pewni,
- Effort, przykładowo, ten sam, tj. 7 dni.
Obliczenia:
- Priorytet zadania 1: (10000 x 2 x 1) / 7 = ok. 2 857,
- Priorytet Zadania 2: (2000 x 3 x 1) / 7 = ok. 857.
Jak interpretować wyniki? 🤓
Według obliczeń priorytetem jest Zadanie 1, mimo mniejszego Impactu na firmę. 🙌 W tym wypadku o wyniku zadecydował Reach.
👉 A więcej o podejściu produktowym w projektowaniu dowiesz się z 42. odcinka podcastu Design Practice z Mateuszem Martynem. Wskakuj posłuchać! 👂🏻
Co myślisz o RICE? Będziesz praktykować? A może chcesz poznać więcej takich metod? Daj nam znać! 💌