Zamień ten tekst na URL Webhooka

🔝 Jak podrasować swój proces i relacje z klientem? Porady od Design Practice

3 minuty
🗓
20 listopada
Maria
Gabrowska

Jak zarządzać procesem projektowania marek? Jak się wyceniać (i cenić), żeby nie zwariować? I od czego zacząć? Mamy sprawdzone porady. Bardzo konkretne. Poznasz je w tym artykule!

Ostatnio sporo opowiadamy o rzeczach, które są Ci potrzebne do pracy z klientem. Gracie do jednej bramki, dlatego obu stronom zależy, aby ta relacja była jak najmniej problemowa, a wręcz owocna. 🍇

Przygotowałyśmy też dla Ciebie podsumowanie, dzięki któremu zrozumiesz, dlaczego to tak ważne. 🙌

💪 Ogarnij swój proces

Kreatywny proces projektowania to jedno, ale to zorganizowanie go w taki sposób, aby był efektywny i wspierał Cię w projektowaniu, a nie nastręczał problemów, to drugie.

Dzięki temu możesz:

1️⃣ Stworzyć spójną i skuteczną strategię marki.

2️⃣ Unikać błędów i przeróbek.

3️⃣ Oszczędzać czas.

4️⃣ Zwiększyć budżet → zarobić więcej.

5️⃣ Budować swoją pozycję i reputację.

Dobra organizacja z początku może wymagać czasu i wysiłku. Ale! Jest to inwestycja, która się zwróci.

Po pierwsze, każdy kolejny projekt będzie przebiegał sprawniej. Po drugie, zwiększysz szanse, że projekt będzie zrealizowany na czas, w budżecie i zgodnie z oczekiwaniami obu stron.

Jak tego dokonać? Cóż, można mówić godzinami!

Oto kilka wskazówek na początek:

💡 Zdefiniuj cele projektu.

🔎 Research, research, research! Zbieraj dane jak prawdziwy detektyw. 🕵️

🗾 Stwórz plan z uwzględnieniem ram czasowych.

💬 Komunikuj się z klientem regularnie. Spotykajcie się, rozmawiajcie!Klient będzie zadowolony ze współpracy, jeśli będzie czuł się informowany o postępach prac i będzie mieć przy tym możliwość wyrażenia opinii.

🤝 Relacja to podstawa

Dobra relacja z klientem to fundament każdej udanej współpracy.

Dlaczego? Bo pozwala na:

1️⃣ Dokładne zrozumienie potrzeb klienta i zaprojektowanie rozwiązania, które spełni jego oczekiwania.

2️⃣ Zbudowanie partnerstwa na podstawie zaufania i wzajemnego szacunku.

3️⃣ Osiągnięcie celów biznesowych klienta.

4️⃣ Budowanie długoterminowych relacji.

5️⃣ Dbanie o networking. I tak możesz zyskać innych klientów z poleceń!

Klienci, którzy czują, że są słuchani i rozumiani, są bardziej zadowoleni ze współpracy. I wracają. Bądź przysyłają kogoś innego.

Nawet jeśli nie masz gotowego rozwiązania na ten moment — doradź na tyle, ile jesteś w stanie, daj realną pomoc. Jeśli klient oczekuje rozbudowanej strategii, bo wchodzi na bardzo zatłoczony i wymagający rynek, a Ty nie jesteś w stanie jej przygotować: dobierz sobie osobę specjalizującą się w strategii, wejdź z nią we współpracę. Uzupełniajcie się kompetencjami jak yin i yang! ️

Istnieje małe prawdopodobieństwo, że klient do Ciebie wróci, jeśli został odesłany do innych osób, niepowiązanych z Tobą.

🤙 Kilka wskazówek? Stawiaj na:

👆 Autentyczność. Zarówno Tobie, jak i klientom będzie pracować się lepiej. Masz swój styl i nie musisz udawać nikogo innego, bądź wciskać się w estetykę, której nie czujesz.

✌️ Elastyczność. Niestety, nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem!

🤞 Indywidualne podejście. Warto je zachować. I to nawet jeśli myślisz, że ten konkretny przypadek to masz za sobą tysiące razy.

I zapamiętaj hasło: reputacja. Niech Twoje opinie mówią za Ciebie! 🏅

🔨 Jakich narzędzi potrzebujesz, aby działać w brand designie?

Aby projektować skuteczne marki, potrzebujesz szerokiego skillsetu.

Podstawowe filary:

→ kreatywność,

→ umiejętność researchu (w tym to, co ciekawego kombinuje konkurencja),

→ zdolności analityczne (np. aby lepiej zrozumieć zachowania konsumentów),

→ empatia,

→ nienaganna komunikacja,

→ praca w myśl teamwork makes dreamwork. Bo zwykle będziesz pracować z kimś właśnie. A gracie do jednej bramki, prawda?

📈 Jak wyceniać swoje usługi?

Można opowiadać godzinami! Tak na samiutki początek, na tak zwaną przystawkę, możemy Ci polecić kilka sposobów.

1️⃣ Metoda „godzinowa”:⌚

Po pierwsze, wylicz stawkę godzinową. Policz, ile w skali roku potrzebujesz funduszy na przeżycie, przyjemności, działalność, podróże i rozwój. Otrzymaną sumę podziel przez 12 miesięcy, a później przez ilość godzin, którą chcesz pracować w miesiącu. I voila!

2️⃣ Metoda „mam podobny projekt za sobą”. 🙌

Przydaje się, zwłaszcza jeśli chcesz wycenić konkretny element. To czas, który możesz oszacować na podstawie zrealizowanych już zamówień. Reszta matematyki po Twojej stronie.

Hej, ale skąd masz wiedzieć, ile czasu Ci coś zajęło? 🤔

Proste: śledź swoją pracę! W sieci jest mnóstwo przystępnych narzędzi, które pomogą zmierzyć Ci poświęcony czas na dany projekt. Sprawdź Toggl lub ClickUp.

💡 Drobny protip

Testuj swoje stawki. Im wyższe doświadczenie, tym więcej pieniędzy możesz oczekiwać. Możesz spróbować je zmieniać np. przy nowym kliencie. Gdy trafisz na takiego, który zaakceptuje podaną przez Ciebie kwotę, nigdy nie schodź już niżej.

🤯 Gdzie się tego wszystkiego nauczyć?!

To, i wiele więcej, czeka na Ciebie w kursie Brand Designer!

Z Michałem Mierzwą ze studia Uniforma stworzyliśmy kurs, który nauczy Cię:

  • jak wyceniać pracę, szacować koszty i czas oraz budżetować projekty,
  • jak znaleźć i zdefiniować swoje miejsce na rynku projektowym,
  • jak zbudować efektowne portfolio i zdobywać kontakty,
  • jak przekonywać klientów, że dobry design ma pozytywny wpływ na ich biznes,
  • jak tworzyć spójną identyfikację wizualną, w tym logo i inne elementy,
  • jak rozwijać strategię marki, w tym sposób komunikacji,
  • jak skutecznie zarządzać procesem projektowym,
  • jak budować relacje z klientami i zespołem…

…a to tylko urywki!

Wejdź na stronę poświęconą Brand Designerowi i sprawdź, czy aktualnie jest w sprzedaży!

💡 A więcej o brandingu dowiesz się z naszego podcastu!

→ Jak wygląda proces projektowy, gdy działasz dla światowych gigantów? Dowiesz się z 27. odcinku podcastu Design Practice!

→ Jak zostać brand designerem? O tym opowiada Michał Mierzwa w 37. odcinku podcastu Design Practice. Samo mięsko! 🍖