Zamień ten tekst na URL Webhooka

✋ Dlaczego powinno Ci zależeć na silnym brandzie?

5 minut
🗓
6 maja
Maria
Gabrowska

Silny brand to obecnie must have dla każdego biznesu. I to nieważne, czy mówimy sobie o małej firmie, czy o wielkim korpo. Zaparz sobie ulubioną herbatkę i siadaj wygodnie, a my o wszystkim Ci opowiemy.

👉 Nawiasem mówiąc, nagrałyśmy naprawdę fajny odcinek podcastu z Michałem Mazurem z UXed. Michał opowiada m. in. o tym, czym są canvas w UX i jak z nich korzystać. A my przygotowałyśmy dla Ciebie plansze do pracy własnej 🎁, które pomogą Ci jeszcze lepiej zrozumieć to zagadnienie.

📍 Warsztatownik UX pobierzesz po zapisie na tej stronce.

🤔 Silny brand, czyli jaki?

Branding to strategiczne działanie, które kształtuje sposób, w jaki świat postrzega Twoją firmę, a co nawet ważniejsze – jak na nią reaguje.

Infografika – cechy silnego brandu i marki

💡 Krótka ściągawka:

👀 Silny brand jest rozpoznawalny.

✅ Silny brand jest wiarygodny.

🌸 Silny brand jest atrakcyjny.

🪢 Silny brand jest spójny.

💪 Silny brand jest wartościowy.

⭐ Silny brand jest wyjątkowy.

👀 Rozpoznawalność marki – co to znaczy?

👉 Rozpoznawalność oznacza, że dana marka jest szybko i skutecznie kojarzona przez swoich obecnych i potencjalnych klientów. Pozwala na to charakterystyczne logo, nazwa, wybrana kolorystyka, charakterystyczny slogan, albo może też i język komunikacji.

W skrócie – rozpoznawalność gwarantują takie elementy marki, które pozwalają ją natychmiast zidentyfikować pośród konkurencji.

Ogólnie, to jako konsumenci, jesteśmy bombardowani z każdej strony przeróżnymi bodźcami. Dlatego musisz pracować nad elementami, które pozwolą się z Tobą kojarzyć, bez dodatkowego wysiłku umysłowego.

Oczywiście, to długa, systematyczna praca, w której może Ci pomóc reklama, szerokopojęty PR (np. organizacja eventów, konferencji, czy też udział w tychże), odpowiedni content marketing (masz wiedzę, którą się dzielisz, tak też budujesz pozycję ekspercką), i social media. No bo mało kto z nich nie korzysta w tych czasach.

✅ Wiarygodny brand, czyli jaki?

👉 Marka jest wiarygodna wtedy, gdy cieszy się zaufaniem swoich klientów. Czyli jej odbiorcy wiedzą, że kupując w danym miejscu, albo korzystając z oferowanych usług, dana im obietnica zostanie zrealizowana – otrzymają produkt wysokiej jakości, albo usługi na konkretnym, dobrym poziomie.

Wiarygodność buduje się latami, poprzez solidną historię, pozytywne opinie, gwarancje jakości oraz… transparentność w działaniach.

Kluczem do wiarygodności jest odpowiedzialność. Za relacje, za działania, za dowożenie rzeczy, które się obiecuje. Zaufanie jest kluczem do sukcesu. 🔑

Brand, który nie dba o swoich odbiorców, nie będzie postrzegany dobrze. To, na co szczególnie warto zwracać uwagę, to sprawna i uprzejma obsługa klienta, przyjmowanie feedbacku i dbałość o stałą komunikację, np. poprzez social media.

Swoich odbiorców znać! To skarbnica wiedzy o tym, czego realnie potrzebują, co robisz dobrze, a gdzie warto nieco się podciągnąć. Bo błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi.

🌸 Atrakcyjny brand –  co to znaczy?

👉 Atrakcyjna marka ma zdolność do przyciągania uwagi. A jeszcze lepiej, gdy potrafi to wykorzystać, aby zachęcać odbiorców do podejmowania interakcji. Ogólnie, to tutaj kłania nam się jakość oferowanych produktów i usług. A całkiem przyziemnie – może w tym pomóc też ciekawa oprawa wizualna.

Każdy kontakt z marką – od zakupu produktu po obsługę klienta – powinien być pozytywnym doświadczeniem.

W ten sposób też nie tylko dbasz o pozyskiwanie nowych klientów, ale dbasz o tych, którzy już z Tobą są. I zwiększasz szanse na to, że do Ciebie wrócą. Bo wiedzą, że robisz coś dobrze.

Zastanów się, na co stawiasz w swoim przypadku – może to innowacyjność, może to niepowtarzalne doświadczenie (np. nasze kursy cieszą się niespotykanym nigdzie doświadczeniem edukacyjnym 🎓), albo etyka.

I możesz tutaj działać różnorako – jak działasz w branży odzieżowej, to może uczyni Cię atrakcyjnym dbałość o zasoby planety, albo o warunki pracy Twoich pracowników?

No i dialog. Marka, która angażuje swoich odbiorców w rozmowy, buduje z nimi relacje, tworzy społeczność. A pomogą Ci w tym wspomniane wcześniej ciekawe treści i autentyczna komunikacja.

🪢  Spójność marki – czyli co?

👉 Spójność, ach, ta spójność! Czyli dbałość o jednolity wizerunek i komunikację we wszystkich swoich kanałach. Mówiąc prosto – gdy stawiasz na swojej stronie www na minimalizm, to podobnie prowadź swoje social media.

Raczej nie bombarduj odbiorców silnymi bodźcami wizualnymi. Albo wręcz przeciwnie – wolisz wyróżnić się graficznie, no i super, to jest piękne! Ale dbaj o to też w działaniach poza stroną.

Druga sprawa, czyli tone of voice. 🎤  

Warto go dobrać pod swoją niszę, aczkolwiek są przypadki, w których warto nieco poeksperymentować. W końcu czasy mamy dynamiczne, więc i koncepcja tego, jak rozmawiasz ze swoimi odbiorcami, może nieco odbiegać od dotychczasowo utartych szlaków.

Tak z grubsza, to przyjęło się, że:

→ Ton oficjalny, poważny, stosujemy w twardych branżach, jak np. finanse, czy prawo,

→ Ton ciepły, otwarty, casualowy, stosujemy w branżach beauty, odzieży, rozrywkowej, czy codziennych usługach,

→ A ton zabawny, lekki, cenią sobie branże związane z marketingiem.

Chociaż sky is the limit! Warto jednak zwrócić uwagę, że jak heheszkujemy na socialkach, to komunikacja na stronie www też powinna pozostać mniej formalna. Tak, żeby nie tworzyć dysonansu.

O spójność możesz dbać, wprowadzając i egzekwując brand manual, a także kontrolując swoje działania, a w razie w – wprowadzać korekty.

💪 Wartość brandu – co to znaczy?

👉 Wartościowy brand to taki, który dostarcza coś więcej ponad sam produkt lub usługę. Może to być wartość funkcjonalna (np. jakość produktów, ich wydajność), emocjonalna (np. poczucie prestiżu, bezpieczeństwa, radości, czy przynależności do społeczności) lub społeczna (np. zaangażowanie w ważne dla społeczeństwa sprawy, ochronę środowiska, działania charytatywne, równość społeczną).

Aby zbudować wartościowy brand, należy przede wszystkim zastanowić się, co jest ważne dla nas samych, a co dla naszych odbiorców? Jakie wartości chcemy promować? Jakie problemy społeczne adresować? Odpowiedzi pomogą Ci stworzyć spójną, autentyczną strategię marki.

Realizacja tej strategii to długotrwały proces. Możesz podejmować różne kroki, np. wspierać lokalną społeczność, wdrażać ekologiczne rozwiązania na produkcji, czy zaangażować się w działania charytatywne. Musi to jednak wynikać rzeczywiście z tego, co czujesz. Nie z tego, że widzisz w tym korzyści.

⭐ Wyjątkowość marki – czyli co?

👉 Wyjątkowość brandu. Czyli nie kopiujemy innych 1:1 (choć dobry benchmark nie jest zły), oferujemy coś unikalnego (jak wcześniej), dbamy o dobre relacje. Generalnie, gdy masz już wyżej wymienione cechy, to możesz z czystym sumieniem czuć się wyjątkowym.

Well done! 👏

Pamiętaj, żeby stale rozwijać swoją markę. Bo konkurencja nie śpi, dlatego nie osiadamy na laurach i stale pracujemy nad tym, aby naszym odbiorcom było z nami jak najlepiej.

💪 Dlaczego warto? I jakie korzyści z tego płyną?

Na początek ważne stwierdzenie – branding to nie sprint. To prawdziwy maraton.

🔢 Przyjrzyjmy się liczbom:

90% pierwszych wrażeń (snap judgement) o produktach determinuje… ich kolor.

86% konsumentów twierdzi, że to autentyczność marki jest dla nich kluczowym czynnikiem decyzyjnym.

84% konsumentów wybierze markę, którą obserwuje w mediach społecznościowych, zamiast jej konkurencji. 👀

81% konsumentów twierdzi, że zaufanie do konkretnego brandu to must-have w kontekście dokonania zakupu produktu/usługi.

57% użytkowników internetu nie poleci firmy o źle zaprojektowanej stronie mobilnej. 🤯

55% konsumentów chętniej kupi produkt, gdy… spodoba im się historia, która stoi za daną marką.

📊 Te statystyki znajdziesz tutaj.

A zatem, mamy aż 7️⃣ kluczowych korzyści.

1️⃣ Zwiększenie rozpoznawalności

To kluczowy czynnik w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Im bardziej rozpoznawalna jest Twoja marka, tym większa szansa na to, że potencjalni klienci wybiorą właśnie ją.

2️⃣ Wzrost zaufania i lojalności

Czyli szansa na utrzymanie długoterminowej relacji klientów z marką. Klienci, którzy mają taką relację z brandem, chcą być lojalni, bo czują się dobrze, są usatysfakcjonowani, są skłonni do częstszych zakupów i polecania marki innym. I no właśnie — będą do Ciebie wracać.

3️⃣ Wzrost sprzedaży i długoterminowy sukces

Silna marka przyciąga nowych klientów, zachęca do częstszych, większych zakupów.  Długoterminowy sukces marki polega na utrzymaniu takiej dynamiki sprzedaży i zdolności do przystosowania się do zmieniających się warunków na rynku.

4️⃣ Wzmocnienie pozycji na rynku

Silna marka ma większą siłę negocjacyjną na rynku. Zdobywa większe udziały i ogranicza wpływ konkurencji na swoje przychody. Staje się bardziej rentowna.

5️⃣ Wyższe ceny

Gdy za brandem stoją wartości, to jego konsumenci są skłonni płacić więcej za to, co ma do zaoferowania. A z kolei możliwość ustalania wyższych cen za produkty lub usługi przekłada się na większe zyski. Takie marki mają więcej elastyczności cenowej i są mniej narażone na wahania cenowe.

6️⃣ Silna kadra pracownicza

Taki brand jest atrakcyjnym pracodawcą, co przyciąga najlepszych pracowników. Stabilność, prestiż i jasne wartości, gwarantują zmotywowaną i zaangażowaną kadrę pracowniczą. A to z kolei sprzyja dalszemu rozwojowi firmy. 📈

7️⃣ Szansa na potencjalne inwestycje

Gdy startujesz z silnej pozycji, masz większe szanse na zdobycie kapitału na dalszy rozwój firmy, np. poprzez zewnętrzne inwestycje. Inwestorzy są bardziej skłonni zaufać firmie o silnej pozycji na rynku i z perspektywą długoterminowego sukcesu.

👀 Brand Designer – jak tworzyć silne marki?

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak tworzyć silne marki, możesz skorzystać z naszego kompleksowego kursu online z certyfikatem, który dogłębnie omawia strartegie projektowania marek.

Sprawdź, czy aktualnie jest w sprzedaży, a jeśli nie – zapisz się na bezpłatne lekcje pod tym linkiem.