Zamień ten tekst na URL Webhooka

👨‍💻 Czy warto jeszcze uczyć się designu?

5 minut
🗓
2 grudnia
Maria
Gabrowska

Czy w 2024 roku nadal warto inwestować zasoby w rozwój kariery designera? Oto jest pytanie. 🔮 Jedni mówią, że przyszłość branży projektowania jest zagrożona, a z kolei drudzy, tak dla odmiany, że nigdy wcześniej nie mieli tak licznych możliwości rozwoju. I wielu zleceń. I też w sumie, tylu fajnych narzędzi do wyboru. To jak z tym jest właściwie? Przeczytaj, a się dowiesz!

Nauka UI Designu – czy warto? 2024 rok

💼 Szukam pracy w designie  – powiedźcie mi, czy ma to sens

Co wspólnego mają ze sobą opieka zdrowotna, ubezpieczenia, edukacja, instytucje rządowe i energia? To nie jest wstęp do średnio śmiesznego kawału (suchary 🍞 już miały swoje 5 minut).

Natomiast odpowiedź brzmi: te wszystkie branże pozostały nieco z tyłu, gdy cały świat digitalizował się w najlepsze.

I teraz próbują nadrobić stracony czas. 🕜 I co to oznacza?

A tak w temacie, to o projektowaniu naszego polskiego mObywatela opowiadają Ewa Wasilewska i Paweł Tkaczyk w 48. odcinku naszego podcastu. Wpadnij posłuchać! 👂

Oznacza to tyle, że rozpoczęcie rozwoju w designie ma sens. Są branże, w których zapotrzebowanie dalej pozostaje naprawdę wysokie.

Co jest natomiast ważne – wyspecjalizuj się w konkretnej niszy. I pod nią przygotuj swoje CV i portfolio. Bo skuteczność jest dużo wyższa, gdy zamiast aplikować do setek miejsc ogólnym zgłoszeniem, wybierzesz ich około 20/30, ale bardziej dopasujesz swój profil pod wymagania.

Dobrze będą też mieć osoby na freelansie, które posiadają bardziej wszechstronną wiedzę – od UXa, przez UI i web design, animacje, aż po finalną implementację projektu (np. w Webflow czy Framerze).

📊 A co mówią statystyki?

Ano mówią, że zapotrzebowanie na UI/UX designerów wzrasta. I to istotnie.

Według danych U.S. Bureau of Labor Statistics, zatrudnienie w tej branży ma wzrosnąć aż o 23% do 2031 roku.

Oznacza to nie tylko ogromne możliwości rozwoju zawodowego, aleeee też konkurencyjne wynagrodzenia. W 2024 roku średnia pensja UI/UX designera w Stanach Zjednoczonych będzie wynosić od 70 000 do 120 000 USD rocznie, zależnie od doświadczenia, lokalizacji, no i wybranej niszy.

Design, natomiast, to dużo więcej niż interfejsy – to zestaw super cennych umiejętności: rozwiązywania problemów, projektowania myślenia, badania i analizy rynku… A one pozostają w cenie, niezależnie od aktualnego stanowiska.

🙅 A pozostałe zagrożenia?

1️⃣ Masowe zwolnienia w branży tech.

Meta, Alphabet (Google), Microsoft i X (dawniej Twitter) w ostatnich latach masowo ograniczają liczbę zatrudnionych osób.

A zgodnie z badaniem Forrester’s Global Tech Market Forecast for 2023-2027:

📉 Rok 2023 był rzeczywiście trudny dla firm z branży tech, a wydatki rządów i przedsiębiorstw na technologie wzrosły jedynie o 4% (czyli nieco mniej niż prognozowane 4,7%).  Aleeeee, z drugiej strony… 👇

📈 Prognoza na nadchodzące lata jest jednak bardziej optymistyczna. ☀️ Wydatki na sektor tech mają wzrosnąć o 5,3%. To oznacza, że firmy, rządy i organizacje na całym świecie będą inwestować więcej w sektor technologii, zwłaszcza w porównaniu do roku poprzedniego.

🌍 Azja i region Pacyfiku będą główną siłą napędową dla wzrostu (który szacuje się na 5,6%). Sześć krajów o największym wzroście PKB na świecie znajduje się właśnie w Azji, zatem jest to kluczowy region dla globalnego rynku technologicznego.

🤖 Szeroko pojęte usługi IT do 2027 roku będą stanowić aż 69% globalnych wydatków na technologie (w porównaniu do 60% w 2018 roku). To oznacza, że firmy coraz bardziej skupiają się na digitalizacji, cyberbezpieczeństwie, AI, oraz np. gospodarce cyfrowej.

Dodatkowo, zgodnie ze State of the Tech Workforce Report, w Stanach Zjednoczonych tempo wzrostu zatrudnienia w sektorze tech będzie aż dwukrotnie większe niż w całej gospodarce USA. A takie stwierdzenie robi wrażenie.

2️⃣ Mniejsza ilość ofert pracy w designie.

No, zgadza się, jest ich nieco mniej.

Od 2022 do 2023 roku strona z ofertami pracy Indeed odnotowała aż 73% mniej ofert pracy dla UX researcherów. W tym samym czasie, liczba ofert pracy w samym UX spadła o 71%.

Takie liczby mogą przyprawić o dreszcz na plecach. Natomiast, nie wolno dać im się zaślepić – bo w tym przypadku kluczowa jest perspektywa, z której dokonujesz oceny.

W latach pandemicznych (2020-2022) widzieliśmy naprawdę… no, co najmniej imponujący wzrost ilości ofert pracy w designie. Tak duży, że wydawał się wręcz nierealistyczny do utrzymania. I to okazało się prawdą – bo po kilku latach, tak najzwyczajniej, ich ilość po prostu nieco się uśredniła, wracając do normy.

Jest to związane też z dojrzewaniem branży designu. 👵

Jeśli porównasz sobie rok 2023 z rokiem 2018, to zauważysz, że obecnie otwartych stanowisk jest ponad 50% więcej. A to już nawet przyjemna dla oka statystyka.

3️⃣ Ajajaj… czyli popularyzacja AI.

Jak przewiduje World Economic Forum, sztuczna inteligencja będzie mieć istotny wpływ na to, jak wyglądają obecnie stanowiska w designie.

Natomiast, głównie chodzi tutaj o pożądane umiejętności – czy klepiesz wszystko „z palca”, czy może jednak działasz sprytnie 🥷 i efektywnie dzięki możliwościom, które mądra (współ)praca z AI daje.

Poza tym przewiduje się, że dzięki AI powstanie aż 92 mln nowych prac w sektorze digitalu. I to do 2030 roku.

Zatem tak, jak powtarzamy już jakiś czas – sztuczną inteligencję warto potraktować ją jako sprzymierzeńca i sposób na rozwój, czy zwiększenie produktywności, a nie wroga, który odbierze Ci pracę. Może za to zapewnić Ci więcej przestrzeni na pracę nad strategią i myślenie kreatywne. A to już na duuuży plus.

AI też nie zastąpi tego, co ludzkie – empatii, kreatywnego rozwiązywania problemów, czy umiejętności analizy i strategicznego opracowania mniej standardowych przypadków.

I choć ofert pracy jest mniej, zapotrzebowanie na dobrze wykwalifikowanych designerów pozostaje naprawdę wysokie, a branża designu dojrzewa = oferuje stabilne możliwości rozwoju zawodowego. 👌

👞 Kickstart – czyli jak zacząć naukę UI designu?

1️⃣ Nauka to podstawa.

Zanim zaczniesz, przede wszystkim: odrób zadanie domowe. Poświęć czas, aby na dobrym poziomie wypracować zrozumienie konceptów, zagadnień i dobrych technik projektowania.

Do wyboru masz zarówno płatne, jak i darmowe źródła, natomiast naprawdę ważne jest, aby wybierać je mądrze. Filtrować. Analizować. Nie przyswajać bezwiednie wszystkiego, co podrzuci wyszukiwarka pod nos.

Jeśli szukasz darmowych źródeł, sprawdź nasze bezpłatne lekcje. Zapis znajdziesz, jeśli klikniesz na baner👇

A zanim wybierzesz płatny kurs – sprawdź opinie. A może znajdziesz też testimoniale osób, które mają go za sobą, i potrafią określić, czy rzeczywiście miał pozytywny wpływ na ich karierę?

Na własnym przykładzie – jako wydawczynie kilku już kursów, czy wcześniej organizatorki warsztatów i konferencji, ten aspekt jest niezwykle istotny w naszych wartościach. No bo jaki jest inny, wymierny wskaźnik, że faktycznie robimy dobrą robotę? 💪

2️⃣ Znajdź swoją niszę.

Zamiast być „do wszystkiego”, wybierz konkretny obszar, w którym będziesz się specjalizować. Może być związany z Twoją pasją, albo, jeśli się przebranżawiasz – z poprzednim doświadczeniem zawodowym. Możesz też wybrać którąś z branż, o których pisałyśmy wyżej.

Natomiast, tematyczny background z pewnością docenią potencjalni pracodawcy. :) Nie jest to jednak mus. Po prostu zawsze też pracuje się lepiej, gdy konkretny obszar, choć troszkę z Tobą rezonuje.

3️⃣ Zadbaj o portfolio.

Kolejna, ważna rzecz. Portfolio, czyli coś, co skutecznie odda Twoją osobowość. I zamiast próbować przedstawić w nim wszystko i nic, skup się na projektach, które pokazują twoje umiejętności spójnie do wybranej niszy.

Jeśli celujesz w branżę zdrowia – przedstaw projekty o podobnej tematyce. Jeśli chcesz znaleźć pracę, w której będziesz modernizować strony i aplikacje rządowe, nie przedstawisz w portfolio raczej artystycznej strony dla lokalnego muzeum.

Choć wiemy, że może to kusić – kto z nas nie lubi nieco dać się ponieść kreatywności? 🪄

📄 Case studies opisuj tak, aby jak najdokładniej przedstawić sposób, w który myślisz i dlaczego podejmujesz takie, a nie inne decyzje projektowe.

I pamiętaj, żeby postawić na jakość projektów, a nie ilość – kilka świetnie dopracowanych designów skuteczniej przekona potencjalnych pracodawców niż kilkanaście, ale przeciętnych przykładów.

4️⃣ Rozwijaj umiejętności miękkie.

Dobry designer potrafi ściśle współpracować z zespołem i klientami. Jest w stanie organizować sobie samodzielnie czas, dobrze priorytetyzować, a przy tym czerpie frajdę z bycia częścią większej grupy. Bo w zespołach projektowych liczy się kooperacja! Raczej nie podejmujesz decyzji samodzielnie, a właśnie w grupie.

Poza tym, naucz się sztuki sprzedaży (to też Ci się przyda w portfolio). Opanuj

podstawy marketingu (o których opowiadamy w ostatnim odcinku podcastu) – w końcu dla Twoich klientów najważniejsze będzie, aby „przekuwać” kliknięcia w realną sprzedaż.

Warto też zaprzyjaźnić się z myśleniem analitycznym, sztuką dawania i przyjmowania feedbacku, zainteresować się dalszymi ścieżkami rozwoju technologii, ćwiczyć empatię i samoświadomość. Bo to Ci się przyda wszędzie, gdziekolwiek Cię życie poprowadzi! :)

5️⃣ Pracuj nad marką osobistą.

„Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni kiedy wyjdziesz z pokoju” – to słynne już słowa Jeffa Bezosa. I niezwykle prawdziwe! Liczy się nie tylko to, co umiesz, ale i to, jak się sprzedajesz innym.

Dlatego dbaj o swoją obecność w sieci (czy na Instagramie, czy na Linkedinie), może też zacznij tworzyć treści, które będą dodatkowym potwierdzeniem Twoich umiejętności. I przy okazji, pomogą Ci wzmocnić pozycję ekspercką.

Bierz udział w konferencjach, hackatonach, rozmawiaj, współpracuj, nawiązuj kontakty. Bo bez networkingu ani rusz!

Pracuj nad swoją narracją – co Cię wyróżnia i co możesz wnieść dla świata? Budowanie świadomej marki to klucz do tego, by przyciągnąć właściwe oferty.

Zatem warto, czy nie? Odpowiedź jest krótka i prosta: warto. Zwłaszcza jeśli wybierzesz swoją niszę, postawisz na jakościową edukację, i zainwestujesz w rozwój kompetencji, które realnie są w cenie.

A według Ciebie? Warto? Daj znać w komentarzu!