Zamień ten tekst na URL Webhooka

🔮 5 trendów w designie na 2025 rok

5 minut
🗓
20 stycznia
Maria
Gabrowska

Od minimalistycznych mikrointerakcji, przez odważną typografię, po powrót brutalizmu – zobacz, jak będzie wyglądało projektowania stron w 2025. Dowiedz się, dlaczego niedoskonałość staje się atutem i jak negative space może odmienić Twoją stronę. Wpadnij na lekturkę! ♥️

Jakie są trendy w designie w 2025?

🌐 Interaktywne strony i eksperymenty z nawigacją

W 2025 roku projektanci będą coraz częściej stawiać na minimalistyczne i precyzyjnie zaprojektowane mikrointerakcje. To oznacza, że zamiast typowo wbudowanych w stronę animacji w stylu flash, raczej będziemy spotykać się ze zgrabnie wplecionymi, bardziej subtelnymi smaczkami – jak np. zmiana gradientu podczas scrollowania, czy strategicznie wplecione elementy 3D.

A dzięki takiemu zabiegowi, strona staje się bardziej przejrzysta, szybka, i mniej intensywna w odbiorze dla użytkownika.

🍏 Tutaj możesz się przyjrzeć, jak robi to Apple. A robi to dobrze!

I jest też druga kwestia… czyli eksperymentowanie z nawigacją. Tutaj głównie chodzi o jej mniej typowy układ, czy nieliniowe ścieżki eksploracji. Taka nawigacja, o ile zostanie zgrabnie i mądrze zastosowana, jest ciekawym urozmaiceniem dla layoutu.

Tego rodzaju podejście świetnie sprawdzi się na stronach typowo kreatywnych (np. landing trasy koncertowej), czy w portfolio. Ważne jednak, aby projekt przede wszystkim pozostawał intuicyjny – odbiorca zawsze powinien czuć się komfortowo podczas korzystania ze strony.

Nie chcemy przecież za bardzo mącić mu w głowie… chyba, że chcemy? 👹

Spórz na ciekawą nawigację (i niebanalne mikrointerakcje) na tej stronie.

✨ Szczypta ekstrawagancji w typografii

Achhh, kroje pisma! Coś, co tygryski lubią najbardziej. 🐯

W 2025 roku typografia znowu rozdaje karty w kontekście estetyki web designu. W tym roku, podobnie, jak w poprzednim liczyć się będą odważne, wyraziste kroje pisma. Typografia  to jeden z kluczowych elementów budowania charakteru marki. W końcu to dzięki niej można naprawdę łatwo przyciągnąć uwagę odbiorcy, no i w niewerbalny sposób przygotować go na vibe komunikatu. Bold typography is hot 🔥

I dlatego coraz to więcej firm decyduje się na wybór niestandardowych fontów, które nie tylko wyróżniają, ale też nadają projektom unikalny charakter. A na tym brandom zależy najbardziej – stworzyć coś, co je wyróżni i pozwoli zapaść w pamięć. Najlepiej na długo.

Powrót przeżywają również fonty szeryfowe, które dodają nutkę ciepła nagłówkom i CTA.

⭐ W trendach króluje także maksymalistyczna typografia – duże, warstwowe litery, które tworzą mocny efekt wizualny.

Ptaszki ćwierkają, że będziemy coraz częściej łączyć ze sobą kontrastowe pary fontów (np. zestawiając klasyczne szeryfy z nowoczesnymi sans-serifami), by uzyskać dynamiczne, no i wyraziste kompozycje. Typografia staje się więc nie tylko funkcjonalnym elementem, ale integralną częścią storytellingu i identyfikacji marki.

👾 Niedoskonałość jest… doskonała?

Naszym oczom coraz częściej będzie ukazywać się trend anti-design – czyli świadome odchodzenie od tradycyjnych zasad na rzecz nieoczywistej, eksperymentalnej estetyki. Asymetryczne układy, zaburzony balans, nachodzące na siebie elementy czy kontrastujące kolory? Czemu nie! W końcu mamy 2025 rok, prawda?

Czas na prawdziwą rebelię. 🤺 Coraz więcej projektantów będzie łamać schematy, stawiając na autentyczność i bardziej „ludzki" wygląd stron. W przeciwieństwie do perfekcyjnych, idealnie wyważonych layoutów (które wciąż są piękne!), takie podejście pozwala na większą kreatywność i nieco spicy 🌶️ eksperymentowanie – choć zdecydowanie nie będzie to styl dla każdego.

Ten (nie)kontrolowany chaos, w połączeniu z customową typografią i nietuzinkowymi elementami contentu na stronie, pomoże markom zbudować głębsze relacje z użytkownikami. A dlaczego?

Bo taki zabieg pozwala im zbliżyć się do odbiorcy i przybrać rolę nie VIP-prezesa-pana-nieosiągalnego, a raczej niedoskonałego koleżki z ławki, którego dobrze znasz.

A jak dobrze wiemy, niekonwencjonalność, nietuzinkowość i niedoskonałość również potrafią (oooj, potrafią!) przyciągać uwagę. A tym samym – angażować.

👀 Przykład anti-designu w praktyce znajdziesz tutaj.

✊ Czas na brutalizm

W 2025 roku brutalizm ponownie wkracza na salony, stając się gorącym trendem. 🔥 To całkowicie świadomy powrót do prostoty i surowości, inspirowany estetyką punk rocka. 👩‍🎤

Charakterystyczne dla tego stylu jest niezwykle odważna typografia (połączona z bezpośrednią, mocną komunikacją), monochromatyczne palety kolorów i układy oparte na gridach. Brutalizm odrzuca niepotrzebne ozdobniki na stronach, właśnie na rzecz szczerości i bezpośredniości – czyli cechy, które na tle perfekcyjnych, szablonowych projektów, są niezwykle charakterystyczne.

Nowoczesny brutalizm to jednak coś więcej niż chaos, czy bunt. To przemyślany styl, który wykorzystując minimalistyczne formy, tworzy mocny, intensywny efekt wizualny, który zapada w pamięć. W swojej surowości i braku troski o przystępną estetyką, brutalizm to odpowiedź na lekkość, optymizm i powierzchowność współczesnego designu. Dzięki autentyczności i szczerości w formie udowadnia, że design może być bardziej ludzki, prawdziwy i pełen osobowości.

Rezultat? Strony internetowe, które łamią konwencje, przyciągają uwagę i pokazują, jak surowość może być jednocześnie i nowoczesna, i ponadczasowa.

👀 Spójrz na brutalizm zgrabnie zastosowany na stronach zebranych pod tym linkiem.

🖤 Negative space – i to po raz kolejny

Projektowanie stron z wykorzystaniem negatywnej przestrzeni polega na umiejętnym balansowaniu treści z pustymi obszarami, które tworzą czysty, uporządkowany układ.

Minimalizm i prostota to podstawa – teksty, obrazy i przyciski potrzebują przestrzeni, by mogły „oddychać”, poprawiając czytelność i ułatwiając koncentrację. Wykorzystanie marginesów, paddingu i odstępów między liniami pozwala na wyraźne oddzielenie sekcji strony, bez intensywnego bodźcowania odbiorcy. W końcu wszyscy jesteśmy już nieco przebodźcowani.

Priorytetem pozostaje hierarchia, którą tworzy się za pomocą typografii – różne rozmiary i wagi fontów pomagają naturalnie prowadzić odwiedzającego. Dzięki redukcji „rozpraszaczy”, negative space sprawia, że strona staje estetyczna, przejrzysta i intuicyjna.

🍎 A najlepszym, komercyjnym przykładem (naszym skromnym zdaniem!) wykorzystania tej techniki jest … 🥁 drums strona Apple.

💡 I ciekawostka: Pantone’s colour of the year for 2025: Mocha Mousse!

Ciepły, otulający, kolor, który na myśl przynosi pyszny, czekoladowy mus. 🍫  Jako aktywne kolarki musimy dodać, że od jakiegoś czasu brązy zaczęły dominować w palecie kolorów ciuszków kolarskich, więc Mocha Mousse nie był dla nas dużym zaskoczeniem. 🟤 🚴

A Ty co uważasz? Hot 🔥 or not? ❌